Yeni Tüketici Yasası!..
Tüketici artık Avrupa’daki gibi haklara sahip olacak! Bunu ben demiyorum hükümetin en önemli bakanları diyor.
Şu ana kadar sanki hiç tüketici yasası yokmuş ilk kez çıkartılıyormuş gibi lanse ediliyor. Aslında bir çok madde mevcut yasada var. Yenisi daha derli toplu ve anlatım olarak daha keskin.
Yeni yasa tüketiciye ne kazandıracak?
Hiç bir şey! Evet hiç bir şey kazandıracak!
Çünkü Türkiye’de yasayı satıcı uyguluyor. Hesabına geldiği gibi yorumluyor ve uyguluyor.
Şu anda mevcut yasa aslında yeterli ama satıcılar kılıf içinden kılıf çıkartıyor.
Önemli olan yasa değil yasayı uygulayacak zihniyet.
Daha önce buradan iki farklı tüketici mağduriyetini anlattım.
Biri Vodafone diğeri meşhur bilgisayar firması Dell.
Vodafone daha yazımın çıktığı sabah bana ulaşıp sorunlu iletişim bilgilerini aldı.
Sorun yaşanan bölgeye adeta ekip yığan şirket sorunun kısa sürede çözüme kavuşmasını sağladı.
Bu bir tüketici hassasiyetidir. Oysa bir süre önce Kastamonulu İlker Yıldız’ın Turkcell ve Avea ile yaşadığı benzer sorunu yazmıştım ve hiçbir tepki almamıştım. Turkcell’den yine ara ara tepki gelmesine rağmen Avea her zaman ‘duymadım-görmedim-bilmiyorum’ der gibi sesiz kalıyor.
Bu nedenle Vodafone tüketici hassasiyetini açık bir şekilde gösterdi.
Yeni yasa sizce Turkcell ve Avea’yı daha mı hassas yapacak?
Dell deli ediyor
İkinci örneğimiz dünyaca ünlü bilgisayar şirketi Dell.
Her ülkede tüketici dostu olarak bilinen Dell, Türkiye’de adeta eli sopalı satıcı.
Didem Alp’in sorununu daha önce bu köşede dile getirdim. Aradılar ve inceleyeceğiz dediler. Aradan geçen 1.5 aya rağmen ses seda çıkmadı ve üstüne üstlük tüketiciyi suçladılar.
Tüketici Elektro Word isimli mağazadan Dell dizüstü bilgisayar alıyor. Alırken bir de sigorta yapıyorlar. Bir ay sonra su teması nedeniyle sigorta kapsamında onarım görüyor. 1.5 yıl sonra sigorta kapsamı ile yapılan sorunun dışında arıza çıkıyor. Diz üstü bilgisayar ısınıyor. Garantiye başvuruluyor. Tam 35 gün serviste bekletiliyor ve yasal süreç bittikten sonra “buna su değmiş biz karışmayız” diyorlar.
Alın size satıcı kafası.
Hani Turkcell’in reklamı var ya paso avantaj kafası diye, işte böyle. Paso bahane.
Dell’in yetkililerine buradan sesleniyorum:
Siz Didem Alp’e yaptığınız muameleyi Almanya’da, Amerika’da veya Türkiye’nin dışında bir ülkede yapabilir misiniz?
Yapamazsınız. Hele 35 gün serviste tutup tamir etmeden sudan bahanelerle iade edemezsiz.
Sizce yeni yasa Dell gibi düşünen şirketlere ne yaptırabilir. Yasaları insanlar yapar, insanlar yorumlar.
Yasayı hesabına göre yorumlayan, “yapmıyorum” diyen bir zihniyete ne yapabilirsiniz ki?
Ya işinizi gücünüzü bırakıp mahkeme mahkeme dolaşıp hakkınızı arayacaksınız ya da o markayı bir daha almamaya yemin edip kırıp atacaksınız.
Şimdi yeni yasa çıkıyor, yasadan önce kafalardaki “zorba satıcı” zihniyetini çıkartmak lazım.
Yasa da ortada kafa da!