Konut sektöründe ne oluyor?

Dünyada mekan ahirette iman! Bu sözü dünyada söyleyen sadece iki millet var.
Biri Türkler diğeri Araplar.
Bu nedenle her iki millet için de ev çok önemlidir.
Bankaların uzun vadeli konut kredisi vermeye başlaması, son 7 yılda Türkiye’de konut sektörünün patlamasına neden oldu. O dönem bir gün önce ev alanlar, iki gün sonra yüzde 30 kar elde ettiler.
100 bin liralık evler bile bir anda 200 bin liraya alıcı buldu. Bu da konutta inşaat sektörünün hızla büyümesine neden oldu. Maketten satılan projeleri bile almak için millet geceden kuyruğa girdi. Bu da Türkiye’de bir anda inşaat şirketlerinin patlamasına neden oldu. Öyle ki, bu inşaat şirketleri artan talep karşısında çok büyük paralar kazandılar. Müteahhitler Türkiye’nin en popüler kişileri oldu.
Şimdi inşaat sektörü gizli bir kriz yaşıyor.
Bunu hükümet dahil kimse dile getirmek istemiyor. Faizlerin yıllık yüzde 8’e gerilediği bir ülkede konut kredisi kullanımı hızla azalıyor. Devlet istatistikleri de bunu gösteriyor. Ancak dedim ya bunu kimse açık açık konuşmak istemiyor. Çünkü inşaat sektörü Türkiye’nin büyümesinde çok önemli bir alan. Bu sektörün yavaşlaması Türkiye’nin yüzde 9’larda olan büyüme oranını yüzde 2’lere çekti.

Reklamlar arttı
Projeler tamamlandıkça sıkıntılar da başladı. Halen biten projelerde satılmayan binlerce daire mevcut. Özellikle şehir dışındaki lüks olarak adlandırılan projelerin satışı, neredeyse durma noktasına geldi. Bu da inşaat şirketlerinin medyayı kullanmasına neden oldu. Gazete ve TV’ler inşaat reklamları ile dolup taşıyor. Birçoğu barter adı verilen yöntemle yapılan reklamlar, sektörün şu anda geldiği noktayı çok iyi anlatıyor. Zira, reklam maliyetleri en önemli gider olarak inşaat şirketlerinin karşısına çıkıyor. Talebin azalması ise inşaatçıların zorunlu olarak daha fazla reklama yönelmelerine neden oluyor. Unutmayın hiçbir zaman hamburger gibi satılan projeler için büyük paralar verilerek reklam yapılmasına gerek yok. Ne kadar çok reklam, o kadar az satış anlamına gelmekte. Çok kolay satılan bir proje için şirketler niçin büyük maliyetlere girerek reklam yapsın ki?

Etkileyici haberler
İnşaat şirketleri mevcut projeleri satabilmek için her türlü yola başvuruyorlar. Bu yollardan biri de bazı gazete ve televizyonlarda konut sektörüne yönelik haberler. Gazetelerin şu an için en önemli reklam geliri olan inşaat sektörüne yönelik biraz da etkileyici haberleri zorunlu olarak kullandıklarını görüyoruz. Talep patlaması ve sürekli olarak konut fiyatlarının artacağı yolundaki haberler, biraz da vatandaşı etkilemeye yönelik. Özellikle şehir dışındaki projelerde çok ciddi sıkıntı yaşanmakta. Gazetelerde ve internette ikinci el konut satışlarındaki patlamayı çok rahat görerek piyasanın bugünkü durumunu anlayabilirler. Vatandaşlar bu tür haberlere itibar edip, etkilenmesinler.

Kredi daralması
Konut sektörünün içindeki durumu en iyi anlatan konut kredileri. Şu anda yıllık faiz oranının yüzde 8’lere geldiği bir ortamda konut kredisi kullanımı hızla düşüyor.
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği’nin (GYODER) raporuna göre, yılın ilk çeyreğinde konut satışları ile kullandırılan konut kredisi sayısı düştü.
GYODER tarafından hazırlanan “Türkiye ve Dünya Gayrimenkul Sektör Raporu 1. Çeyrek, 2012” raporuna göre, konut kredileri stokundaki büyüme, yeni yılla birlikte yavaşladı. 2011 genelinde yüzde 22.7 büyüme gösteren konut kredileri, bu yılın ilk 4 ayında sadece yüzde 2 büyüdü. Bu dönemde toplam kredi hacmindeki büyüme yüzde 4 ile geçen yılın oldukça altında gerçekleşti.
Bu yılın ilk çeyrek döneminde kullandırılan yeni konut kredi sayısı ise 66 bin 589 ile son sekiz çeyrek dönemin en düşük seviyesine indi. Geçen yılın aynı döneminde 9.8 milyar lira tutarında yeni konut kredisi kullandırılırken, bu yılın ilk çeyrek döneminde 4.8 milyar lira kredi alındı. Konut kredisi faiz oranlarında, sınırlı gerileme yaşandı. İlk çeyrek sonunda yüzde 1.25’e düşen ortalama aylık kredi faiz oranları, ikinci çeyrek sonunda ise yüzde 1.21’e geriledi. Konut satışları ise 96 bin 92 ile son üç çeyrek dönemdeki satışların altında gerçekleşti. Geçen yılın aynı dönemine göre ise yüzde 5.5 artış yaşandı.
Bu rakamlar ışığında konut alacakların çok iyi araştırma yapmadan, özellikle, makete bakarak alım yapmaması gerekiyor. Yoksa bir dönem banker faciası gibi müteahhit faciaları da yaşamamız ihtimal dahilinde!..

Yazarın Diğer Yazıları