Dershanelerin B planı...
Başbakan’ın ikinci kez, kapatılması talimatına rağmen belirsizlik, halen sürüyor.
2013 yılında dershaneler kapatılacak.
İyi de nasıl? Şu an için ortada net bir durum yok. Dershane sahipleri bu konuda geri adım atılmasını bekliyorlar. Bir çok dershane sahibi Başbakan’ın verdiği bu kararın arkasında başka şeyler olduğuna inanıyor.
Başbakan’ın dershane kapatılması kararındaki saik nedir bilemeyiz, ama bilinen bir gerçek var ki, dershaneler Türkiye’de kanayan bir yara haline geldi. Ailelerin dershane yarışı, ilkokul birinci sınıfa kadar indi. Durum böyle olunca veliler ve çocuklar okulu önemsemeyip esas olanın dershanede alınan eğitim olduğu inancına kapıldı. Yani eğitim çarkı, bir nevi boşu boşuna döner hale geldi. Lise son sınıfta çocuklar, okulu iyice bırakıp dershane ağırlıklı programlar seçtiler. Olaya bu açıdan baktığınızda, dershanelerle ilgili kararın gerçekten doğru bir noktada atılmış bir neşter olduğu ortaya çıkıyor.
Ancak dershane sahipleri de bu büyük pastayı kolay kolay bırakmak düşüncesinde değiller. Özel okula dönüşme önerisine sıcak bakmıyorlar. Zira, Türkiye’de özel okula dönüşebilecek nitelikte dershanelerin yüzde 6’yı geçemeyeceği iddia ediliyor. Ortada milyarlık bir pasta var ve bu pasta hükümetin tek bir kararı ile kalkacak!
Bu noktada dershaneler ‘B planı’ olarak alternatif geliştirme çabasındalar.
Etüt Merkezi
Dershaneler sadece tabela değiştirerek yollarına devam etme düşüncesindeler. ‘Etüt Merkezi Planı’ ile hem kapatma kararını aşmayı hem de yollarına farklı bir isim altında devam etmeyi düşünüyorlar. Öğrenciler için boş zamanlarını değerlendirebilecekleri bir etüt merkezi haline gelmek isteyen dershaneler, burada rehber öğretmenlerden destek alacaklar.
Tabii ki Milli Eğitim Bakanlığı bu etüt merkezi planını yer mi yemez mi bilinmez, ama mevcut yasalar çerçevesinde bu tarz etüt merkezlerinin açılabileceği belirtiliyor.
50 bin öğretmen işsiz mi kalacak?
Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2011-2012 eğitim öğretim yılı verilerine göre 3 bin 961 dershanede, 1 milyon 219 bin 472 öğrenci eğitim alıyor, 50 bin 163 öğretmen görev yapıyor.
5 bin 269 özel okuldaki 40 bin, 157 derslikte ise 535 bin 788 öğrenciye, 66 bin 730 öğretmen eğitim veriyor. Burada asıl toplumsal sorun, bu dershanelerdeki 50 bin öğretmenin bir anda işsiz kalması. Büyük bir bölümü KPS kazanamamış veya emekli olmuşlardan oluşan 50 bin öğretmenin işsiz kalması, hükümetin önündeki en büyük sorun olarak duruyor.