Bankalar sigortacı olursa
Bankaların daha fazla kâr hırsı, yılların sigorta acenteciliğini bitiriyor. Neredeyse tüm sigorta şirketlerinin arkasında bir banka olması olmayanın da bankalar ile anlaşma yapması, sigortacılığın yavaş yavaş acenteden banka şubelerine kaymasına neden oldu.
Bankaların sigorta satmasının ne faydası ne zararı var?
Önce faydasına bakalım.
Sigorta acenteleri yıllardır Anadolu’nun her köşesinde vatandaşa hizmet verdi. Gerektiğinde vade yaptı, gerektiğinde ise müşteriyi mutlu etmek amacıyla kendi kârından vaz geçti. Hele eski müşterilerinin poliçelerini sorma gereği bile duymadan uzattı.
Ortada ciddi bir memnuniyet var.
En önemlisi ise on binlerce acente, yüz binlerce insana ekmek kapısı.
Bankaların sigortada etkin olarak görünmesi aynı zamanda haksız rekabete neden olacaktır.
Bu bana büyük süpermarketlerle, mahalle bakkalının rekabetini anımsatıyor.
Müthiş kârı gördüler
Bankalar son iki yılda, sigortadan gelen müthiş bir kârı keşfettiler.
Zira sigortacılıkta bazı ürünlere verilen komisyon bazen yüzde 20’nin üzerinde. Bu da bankaların kolay yoldan para kazanma arzusunu kamçıladı.
Düşünün; hiçbir şey yapmıyorsunuz. Kurulu bir düzeniniz, zaten çalışanlarınız var şubede, sadece ekstradan bir de poliçe satacak.
Bankalar aslında bu işe bir disiplin getirdi. Vatandaşların bir bölümünün bankayı tercih etmesinde sigorta acentelerinin yıllardır yaptıkları büyük yanlış var. O da karşılığı olmayan poliçelerin satışı gibi. Neredeyse her gün yüzlerce bu tarz suistimal kayıtlara geçti. Vatandaş acenteden sigortasını yaptırıyor. Bir gün başına bir olay geldiğinde kullanmak istiyor. Ancak öğreniyor ki acente parasını yatırmamış. Gerçi sigorta şirketleri son dönemde tahsilatı direkt kendileri yapmaya başladı ama bugüne kadar olan olaylar güveni ciddi anlamda sarstı.
Bankacıya iş yükü
Bankaların aynı zamanda sigorta acenteliğine soyunması banka çalışanlarına biraz daha yük bindiriyor. Dahası kâr hırsı ile yanıp tutuşan bankaların hedef baskılarını biraz daha artırmalarına neden oluyor.
Son bir yıldır bankalar özellikle personele sigorta satışlarını hedef olarak vermeye başladılar. Yani her bankacıya aylık belirli miktarda sigorta satışını zorunlu kıldılar. Bu da bankacıların hedef baskısı altında kalmalarına neden oldu.
Ödüllü hedef
Bankaların sigorta satışında sınırları zorlayan bir başka uygulamaları ise çalışanlarına ödüllü hedef vermeleri.
Belirli miktarda sigorta satışı yapan personele tatil veya benzeri ödül vaat edilmesi, sigortacılığın tamamen bankalara kaymasına neden oluyor.