Yeni ders kitaplarında Cumhuriyet yıkıcılığı
Okullar açılırken Tarihçi-Yazar Mustafa Solak'tan tüyler ürperten bir e-mektup aldım. Kağıt yokluğu yüzünden ders kitaplarının basılıp basılmadığı belli değil. Bakanlık müfredatı öğretmenlere dijital ortamda göndermiş. Ancak "onaylıyorum" ya da "onaylamıyorum" gibi bir hakkı eğitimcilere vermemiş. İşte ders kitaplarından çıkarılan bölümlerin bazıları...
"18 Temmuz 2017'de öğretim programlarını yayımlayan MEB, bu programlara dayalı ders kitaplarını da yazdı ve okullara yollamaya başladı. "Gayrimillî Eğitim" kitabımda müfredatlara değinmiştim. 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile 4, 5, 6, 7. sınıflarda okutulan Sosyal Bilgiler, ilköğretimden lise sonuncu sınıfa (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) kadar okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarını inceledim. Diğerlerini de inceliyorum.
Genel olarak değerlendirdiğimizde Atatürk'ün, Atatürk ilkelerinin, özellikle laikliğin geçtiği yerlerin azaltıldığını, hatta kimi derslerden kaldırıldığını, padişahın, halifenin teslimiyetçi, iş birlikçi rolünü, cumhuriyete karşı hilafet yanlısı Şeyh Sait, Menemen ayaklanmalarını gözden uzak tutarak yeni bir tarih anlayışı yaratılmaya çalışıldığını gözlemliyoruz.
İlköğretimden lise sonuncu sınıfa (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) kadar okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarından Atatürk, Atatürk'ün din ve vicdan özgürlüğüne dair ünite, cümleler, görseller kaldırıldı. Öyle ki yeni kitaplarda Atatürk ve laikliğe bir kelime dahi değinilmiyor. Örneğin 9. sınıf (Lise 1) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitabında aşağıda gösterdiğimiz "Laiklik ve Din" ünitesi çıkarıldı.
8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında yer alan Atatürkçülük ünitesinde 17 sayfada anlatılan Atatürk ilkelerinin kapsamı çok daraltılarak kavramsal açıklama düzeyine indirgenmiş ve 3 sayfaya düşürüldü.
Sosyal Bilgiler 4. sınıfta Atatürk'ün geçtiği yerlerin azaltıldığını görürüz. 13 sayfalık "Bir Lider Doğuyor" konusu 2017-2018 eğitim-öğretim yılının ders kitabından çıkarılmıştı.
Sosyal Bilgiler 5. sınıf kitabında Atatürk ilkeleri çıkarıldı.
Önceki yıllarda "Çağdaşlaşan Türkiye" ve "Yeni Türk Devletinin Temelleri" ünitelerinde 7 sayfada anlatılan Atatürk ilkelerine yeni kitapta yer verilmedi.
Geçen yılın 6. sınıf Sosyal Bilgiler kitabında herhangi bir konu anlatılırken Atatürk'ün konuya dair fikri de belirtilirken, bu yılki kitapta "yok" denecek kadar azaltılmıştır. Anlaşılması açısından geçen yılın ders kitabında "Atatürk" kelimesinin 144 ama bu yılkinde 19 yerde kullanıldığını belirtelim.
Atatürk'e saygısızlık yapılıyor
Sosyal Bilgiler 4. ve 5. sınıflarda Atatürk sıradan birisi gibi gösterilmeye çalışılıyor. Millî mücadele kahramanları Fevzi Çakmak, "Genelkurmay Başkanı Fevzi Paşa", "Fevzi Paşa", İsmet İnönü "İsmet İnönü", "İsmet Paşa" veya "İsmet Bey", Kazım Karabekir, ad ve soyad veya "Kazım Karabekir Paşa" Ali Fuat Cebesoy, "Ali Fuat Paşa" diye yazılırken Atatürk için "Paşa", "Bey", "Atatürk", "Mustafa Kemal Atatürk" hitabı neredeyse yoktur. Kitabın yazarı bugünden seslenerek sorduğu için "soyadı kanunu olmadığından böyle hitap ettiği" savunusu yapılamaz.
8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında;
1. Şeyh Sait'in cumhuriyet yıkıcısı rolü gizlendi.
2. Padişahın teslimiyetçi, iş birlikçi tutumu saklandı.
3. Halife Abdülmecit'in TBMM'ye karşıt tavrı çıkarıldı
4. Menemen ve Kubilay olayları kaldırıldı.
Kölelik ve cariyelik savunuluyor mu?
10. sınıf (Lise 2) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitabında "Din ve Aile" başlığında evliliğin önemi, içinde köle ve cariyenin de geçtiği Nur Suresi 32. ayetle anlatılıyor. Kitaptan gösterelim:
"Kur'an'da 'Aranızdaki bekarları, kölelerinizden ve cariyelerinizden elverişli olanlarla evlendirin. Eğer bunlar fakir iseler, Allah kendi lütfu ile onları zenginleştirir. Allah (lütfu) geniş olan ve (her şeyi) bilendir.' ayetiyle evlilik teşvik edilir."
MEB burada kölelik ve cariyeliği onaylamamakta ama sadece ayeti mi vermektedir? Yoksa kölelik ve cariyeliği normal mi görmektedir?
En iyisi bizim gibi bu soruların düşünülmesine meydan vermeden MEB'in konuya dair yorumunu sunmasıdır. MEB açık konuşmalıdır."