Yeni altın yumurtlayan tavuk: Organik tarım ve hayvancılık
1960’lı yıllarda turizm sektörü için altın yumurtlayan tavuk denilirdi. Rahmetli Özal bu işin üstüne gitti... Tepkilere kulak asmadı. Turizm yatırımları için, arsa ve arazi tahsisleri yapıldı. Yatırım teşvikleri verildi. Sonuçta 2013 turizm gelirimiz 32.3 milyar dolar oldu.
Organik tarım da aynen turizm gibi doğal imkanlar, iklim ve genç nüfusu itibariyle, Türkiye için potansiyel bir ekonomik imkandır. Bugüne kadar Türkiye organik tarım konusunda mesafe alan bir ülkedir. Aşağıdaki tablodan görüleceği gibi, 2009 ile 2012 arasında organik bitkisel üretim iki katına çıkmış.
Sivil organizasyonlar belirli bir yere kadar başarılıdır. Ülke düzeyinde devletin öncülük etmesi gerekir. Maddi teşvikleri artırması ve denetim yapması gerekir. Özellikle denetim yapılmalıdır. Aksi halde bu konu da istismar edilirse yurt dışı satış imkanları bir daha geri dönmemek üzere kapanır.
Hayvancılık konusunda hayvansal organik ürünler de bitkisel ürünler kadar önemli bir potansiyeldir.
Kars-Ardahan ve Iğdır Kalkınma Vakfı olarak, benim “Kars-Ardahan Hayvansal Ürünler Organize Sanayi Bölgesi” projem vardı. Bu projeyi Kars-Ardahanlı iş adamları ve Tarım Bakanı ve bakanlık uzmanları ile birlikte tartıştık.
Kars-Ardahan ortak bir alan, söz gelimi birbirine yakın üç-beş köyü, “Hayvansal Organik Ürünler Organize Sanayi Bölgesi” olarak kurulacak. Bu alana yakın bölgelerde, aynı zamanda besi organize sanayi bölgeleri kurulacak.
Kars-Ardahan Hayvansal Organik Ürünler Organize Sanayi Bölgesi idaresi, her iki vilayetin İl Özel İdareleri, Ticaret ve Sanayi Odaları, Ticaret Borsaları, Ziraat Odaları tarafından valilerin başkanlığında olacak.
Besi bölgelerinde:
Hayvan Üretimi,
Hayvansal atıkların ortak değerlendirilmesi (Biyogaz gibi )
Ortak yem bitkileri üretimi,
Ortak Mera kullanımı,
Ortak süt sağma tesisleri .
Üretim ve pazarlama alanında ise:
Süt ve süt ürünleri fabrikası kurulması,
Soğuk hava deposu,
Kalite kontrol amaçlı akredite laboratuvarı,
Organize süt-süt tozu ve peynir imalatı,
İhracat ve iç pazarlama
Türkiye’nin bir başka önemli potansiyeli, organik bal üretimidir. Ülkemizin ekolojik koşulları organik bal üretimi için uygundur. Özellikle Kuzeydoğu Anadolu’da flora zengindir, sentetik kimyasalların kullanımı sınırlıdır.
Üretim ve pazarlama, kooperatif ortaklıklar şeklinde olursa, etkinlik artar. Ne var ki bizde kooperatifçilik kültürü gelişmemiştir. Organik bal üretiminde arıların pahalı beslenmesi yanında söz konusu kooperatifçiliğin zorlukları gibi handikaplar vardır.
Ancak markalaşma gerçekleşirse, kooperatifçiliğin, fiyat avantajı, kredi kolaylığı, ortak pazarlama maliyetlerinin daha düşük olması gibi önemli avantajları bulunmaktadır.