Uber...
"Memlekette bunca haksızlık, hukuksuzluk varken taksi meselesinde senin ne işin var" dediğinizi duyar gibiyim. UBER sanıldığı gibi taksi meselesi değil emperyalizmin vahşi metotlarının ta kendisi olduğu için sömürü düzenine baş kaldırmak ve yabancı sermayenin yerliyi kovma planını deşifre etmek için yazmak ve okuyucularımızı uyarmak zorundayım. Uber sadece Türkiye'de değil, bizim adaları işgal eden Yunanistan'da da protesto ediliyor. Yunan, kendi milletinin çıkarını savunduğu için haklı da bizimkiler haksız mı? Geçtiğimiz gün Fatih Altaylı Habertürk'te yeni yapılan 3. Havaalanında Uber'in yolcu taşıyacağını, sarı taksilerin müşteriyi götürürken, getiremeyeceğini yazdı. Bir nevi "duyun-u umumiye"...
Hayatımızın vazgeçilmezlerinden olan taksiler aynı zamanda toplumun nabzının ölçüldüğü, kamuoyu araştırmalarını yansıdığı yerlerdir. İstanbul-Ankara gibi büyükşehirlerde taksi plakası 1 milyon TL'nin üzerinde. Türkiye genelinde 1 milyona yakın taksi şoförü var. Bu konuda en iyi değerlendirmeyi elbette taksiciler yapar. Eksiklerini biliyor çoğu. Uber gibi imkanlar tanındığında daha iyi hizmet vereceklerini belirtiyorlar. Kuleli'den can kardeşim Alp Oral, anne ve babasının 50 yıllık memuriyet birikiminin yanında, ailenin kocaman şarküteri dükkanını satıp üzerine de 36 ay borçlanarak bir taksi sahibi olmuş vatandaşımızdır. Alp'in, Uber ile ilgili söyledikleri ufkumu açtı:
***
"Taksi ruhsatı için İstanbul Belediyesi 2 defa ihale yapmış olup ihale veya devir yolu ile taksi ruhsatına her zaman bir bedel ödenerek sahip olunulmuştur. Noterde gerçek değerinden satış gören işlemler mevcuttur.
Satışta %3 vergi ödenmektedir. Ev alınıyor gerçek değerinden mi gösteriliyor. Verilen paralarla 10 tane araç alınır. Uber sisteminde çalışır. Belediye ihale açar Uber ve benzeri sistemlerde çalışanlar da bedel öder sisteme katılırlar. Benim gibi düşünenler Hukuka aykırı hiçbir yatırım yapmaz. Taksinin trafik sigortası kaza adedine göre minimum 3500 TL maksimum 6500 TL duydum. Son meblağları bilmiyorum Uber araçlarının trafik sigortası ne kadardır? Taksi duraklara para öder. Uber araçlarının böyle maliyetleri var mı. Bir dönem belediye ruhsatı olmadığı için taksiler 2 ay bağlanıyordu. Uber araçlarının taksi hizmeti yapmak için Belediye ruhsatları yok, bağlanıyorlar mı? Çalışanım arabada müşteri yokken sigara içti eve foto geldi hak etti, zabıta eve ceza gönderdi. Ödedim.
Araç sahipleri ne kadar vergi ödüyor? Gerçi vergilerini bile tam ödeseler bu araçlar turizm belgeli taksi belediye ruhsatı yok. Bu işletim sistemleri çoğalırsa araç sayısında tahdit olmazsa trafiğin hali ne olur? Bu durumda ne sarı taksi ne de bu işletim sistemini kullanan araçlar yeterli müşteri bulamaz. Bize eleştiri yapıyorlar. Araç sahipleri çalışmıyor. Araç sahipleri çalışırken emekli olur veya iş göremez şekilde rahatsızlanır. Geçim kaynağı bu ise satamaz ama tüm işleriyle yine ilgilenir veya veraset yolu ile hak sahibi olur. Ne yapacak tabii ki yardımcı elemanları olacak. Müşterilerimize sesleniyorum. Sizleri mutlu etmek istiyoruz. Bu ancak uygulanabilecek mevzuatlarla olur.
Korsan taksi ve taksi ruhsatsız araçlar sistemden çıkınca, Belediyeler arz-talep dengesi ve trafik akış gibi kıstasları göz önüne alarak optimum olması gereken araç sayısını tespit edeceklerini buna göre araç ve hizmet kalitesine önem vererek müşteri memnuniyetini en üst seviyeye getirecek şekilde paradigmalar sunacaklardır. Bunlardan en önemlisi şoför havuzu ve kalite düzeyidir.
Bizler de sabah işe başlayıp akşam işi terk eden çalışma arkadaşlarımız olması sebebi ile sürücülerin kendi nam ve hesabına çalışma statülerinde olmalarını istiyoruz
İnşallah bunun için de hukuki düzenlemeler yapılır.
Sistem o zaman tıkır tıkır işler."
Kısacası bu Uber pilavı daha çok su kaldırır...