THK nasıl çökertildi
Yazıma nereden başlayacağım, bilemiyorum.
Zira bazı acıların tarifi yoktur. Ülkemizin ormanları cayır cayır yanıyor. Bu yazıyı kaleme aldığım sırada bir sabotaj mı, ihmal mi, iklimsel mi belli değildi. Sebebi ne olur ise olsun sonucu çok çok ağır.
Vatandaşlarımızı, çiftlik hayvanlarımızı, ormanda yaşayan canlarımızı kaybettik.
Bu kadar ayrı ilde eş zamanlı yangınların çıkması tabii ki sabotaj ihtimalini güçlendiriyor. Fakat diğer yandan "yangın mevsimi" denen dönemden de geçtiğimiz bir gerçek. Terör örgütünün bir kolu meziyetmiş gibi sosyal medya hesaplarından bazı paylaşımlarla kendine pay çıkarmaya çalışıyor.
Ancak ortada bir sonuç var…
Yangınlarla yaşayan bir ülkede yangınlara hazır bir bakanlık ne yazık ki yok. Bol bol hamaset var, nutuk var yıllardır duyduğumuz süslü püslü cilalı laflar var ama icraat yok. Cumhuriyet tarihi ile eş değer bir kurumun daha yok edildiği ortaya çıktı.
THK yani Türk Hava Kurumu…
1925 yılında Gazi Mustafa Kemal''in emri ile kurulan ve orman yangınlarında büyük tecrübeye sahip kurum son dönemde etkisizleştirildi. Yönetimi görevden alındı ve yerine kayyum atandı. Kayyum eski AKP''li Bakan Cenap Aşçı. Ve Cenap Aşçı yönetimindeki THK, var olan uçakları Etimesgut Türkkuşu Tesislerinde çürümeye terk etti. İhalelere girmemesi için ihale şartnamelerinde 4900 litre olan su deposunun 5000 litre olması istendi. Çünkü THK uçaklarının deposu 4900 litreydi.
Bunun yerine ihale düzenlendi ve en yüksek teklif veren firmaya ihale verildi.
İhaleyi kim aldı?
İhaleye 4 firma ve ortaklık katıldı ancak anlaşılmaz şekilde en pahalı teklifi veren, ihaleyi aldı. İhale Türk Hava Kurumu ile CMC iş ortaklığına verildi.
Evet, yanlış okumadınız. İhaleyi alan THK ve ortağı CMC Savunma Sanayi A.Ş.
CMC Savunma Sanayi A.Ş.''nin Türk Ticaret Sicil Gazetesine göre şirket sahibi olarak kurucu Can Çolak gözüküyor. 2020 tarihinden sonra ise yönetim ABD''de yaşayan Cem Çolak''a devroluyor.
THK''nın sadece işletme ruhsatı ve uçakların bakımına destek olup küçük bir komisyon alacağı ama asıl gelirin, CMC Savunma Sanayi A.Ş. tarafından tahsil edileceği belirtiliyor. Yani THK kendi envanterinde kayıtlı uçaklar ile ihaleye katılamadı ama başka bir firmaya paydaş olarak ihaleye sokuldu.
Aslında adres belli…
İhaleye 2 gün kala uçakları üreten Beriyev''in CEO''su Yuriy Grudinin, "Türkiye jet amfibi uçağı ihalesi açtı. Bu sadece bizde var" diyerek aslında sonucu açıklamış oldu.
Eş zamanlı olarak helikopter ihalesi de açıldı. 3 Şubat''ta da 27 helikopter için açılan ihale iki kısma ayrıldı. 14 helikopter kiralama ihalesini 129.3 milyon TL teklif veren Bordo Mimarlık aldı. 13 helikopterlik kısmı ise Türk Hava Kurumu 124.5 milyon liraya aldı.
THK''nın bakımı yapılmış uçuşa hazır 5 uçağı ihaleye sokulmadı. THK''nın uçaklarını hangarda çürüten Türkiye, 3 Rus uçağına günlük 1.3 milyon lira, 153 gün için toplam 203 milyon lira ödeyecek.
Yani Türkiye''nin her yerine 3 uçak kiralandı sadece. Yazı ile "üç!"
Bunun yanında 30''a yakın helikopter de kiralandı.
35 yıldır bu hizmeti aralıksız veren THK''nin uçaklarını kullanmamakta direnen Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli skandal açıklamalar yapıyor.
"Envanterimizde yangın söndürme uçağımız yok" derken THK ile ilgili de "THK ile sorunumuz yok, olmaz da. Bu uçak uçabilecek kapasitede değil, uçsa dahi performans verebilecek kapasitede yok" diyor.
Bakan Pakdemirli "sorunumuz yok" derken doğruyu söylemiyor. Çünkü daha önce "Benim Bakanlığım bu uçaklarla uçmak istemiyor" demişti.
Neler yaşandığını anlatayım.
Neredeyse 40 yıllık tecrübeye sahip Türk Hava Kurumu''nun hazır haldeki uçakları hangarda çürümeye terk ediliyor.
Öğrendim ki bu uçakların 5 tanesi hazırdı, hazır olmayanlar ise birkaç milyon dolar tamiratla kullanılabilir hale gelebilirdi. Yapılmadı.
THK''nın kendi malı uçaklar varken Rusya''dan milyonlarca dolara uçak alınıyor, THK kayyumu ise yangınlar varken düğüne gidiyor. Cenap Aşçı düğündeyken Şahin Akdemir ise itfaiyecilere canla başla su taşırken hayatını kaybediyor.
Üstelik Türk Hava Kurumu, 44 tane değerli arazisini Ağustos ayında satışa çıkarıyor. Şimdi anladınız mı THK''nın neden etkisizleştirildiğini, neden ısrarla seçim yapılmayarak kayyumla yönetildiğini…
Cenap Aşçı da bir TV kanalına çıkıp, "Benim uçakları yarın kullanmak istesem kullanamam. Kullanmam için 4 milyon dolar yatırım yapmamız gerek. Bir buçuk milyar lira borcu olan bir kurum nasıl 4 milyon dolar yatırım yapsın" diyor.
Anlayacağınız AKP el birliğiyle Cumhuriyet kurumunu bilerek ve isteyerek batırmış.
Konu ile ilgili eski THK Genel Başkanı emekli Korgeneral Erdoğan Karakuş ile konuştum.
Şunları anlattı…
"Yangında ilk yarım saat önemli. Uçaklar helikopterlerin üç katı hızına sahip. Ormanların çoğu coğrafi yapısı nedeniyle vadilerde, yamaçlarda uçabilecek şekilde çevik olması, küçük olması gerekiyor.
Helikopterler orman yangınları için yeterli değil. Kiralanan Rus uçakları düz alan için uygundur. Yangınların çıktığı arazi için uygun değil, dar vadide bu uçaklar hareket edemiyor. THK uçaklarının manevra kabiliyetleri çok daha fazladır. Hürkuşlarımız var. Bu uçaklar cevval uçaklar. Bu uçaklardan 40 adet üretilip devreye alınmalı."
Dahası…
THK Merkez Denetleme Kurulu Başkanı Bayram Duman katıldığı TV kanalında THK''nın 9 uçağının olduğunu bu uçaklardan 6 tanesinin uçuşa hazır olduğunu, ancak ihalelere girmeye izin verilmediğini belirtti. Pilotların, teknik ekiplerin işlerine son verildiğini açıkladı.
Akıl alır gibi değil.
Yazık…
THK Cumhuriyetin kurumudur. Gözbebeğimizdir. Siyasi tartışmalardan ziyade bu kuruma kim zarar verdiyse hesap vermelidir.