Google ve medya ahlakı
Artık hiçbir şey eskisi gibi olmuyor ve olmayacak da.
Hızla gelişen bilişim dünyası en çok medya dünyasını etkiliyor. Milyar dolarlara satın alınan medya şirketleri yerinde sayarken, bir kişinin 10 dolar vererek hazırladığı internet sitesi bütün ülke gündemini sarsabiliyor ve dahası dünyanın her bölgesinde etkili oluyor.
Dijital medyanın gelişmesinde şüphesiz Google şirketinin etkisi büyük.
Özellikle Google haberler milyon dolarlık tanıtım bütçelerine bile gerek kalmadan sizi dünyanın en popüleri yapabiliyor.
Bu nedenle artık internet haberciliğinde dahası, yayıncılığında Google''un önemi çok büyük.
Google''a göre sayfalar tasarlanıyor, ona göre başlıklar atılıyor.
Hatta ortalıkta sitenizi Google''a göre ayarlayacak uzmanlar bile var ve bunlar ciddi paralar alıyor.
Google ile tabii reklamcılık anlayışı da değişti.
Şirketler reklam bütçelerini direkt medya şirketlerine ayırmak yerine Google''a yatırıyorlar.
Google tıklama başına para veriyor. Onun için her gün baktığınız hatta bazen çok reklam var diye isyan ettiğiniz o reklamlar yayıncılar için çok önemli.
Her tık yayıncıya reklam geliri yazıyor.
O halde çok reklam göstereceksin ki çok kazanasın.
İşte bu noktada medyanın ahlakı bozuluyor.
O da okuyucularını tıka zorluyor.
İlgi çekici başlıklar, alakasız konular, alakasız fotoğraflarla okuyucuların o sayfaya tıklaması sağlanıyor.
Okuyucu o sayfaya girecek ve o sayfada ilgisini çeken reklama tıklayacak para kazanacak.
Şu anda internet medyasının önündeki en büyük sorun bu.
Evet! Bu tarz reklamcılık işsiz binlerce gazetecinin geçim kaynağı ancak bunu suistimal eden de o kadar çok ki!
Hele ülkemizde.
Bankacılık haberleri, cinsellik ve tecavüz haberlerinden sonra en çok okunanlar arasında yer alıyor.
Bu da bazı uyanıkların hazır yüzlerce siteyi yayına sokmalarına neden oluyor. Öyle ki, bu tür siteleri satan şirketler çıkmış. Hazır site size, bin lira ile 2 bin lira arasında bir fiyata satılıyor. Satın alıyorsunuz ve ilgi çekici haberler dolduruyorsunuz. Hele haberleriniz Google haberlerde yer alıyorsa trafik sorununuz da olmuyor.
Bu da yalan haberlerin havada uçuşmasına neden oluyor.
Yalan haber sıralamasında banka haberleri ilk sırada yer alıyor.
"......Bankası 20 bin liraya kadar faizsiz kredi veriyor, ...Bankasında hesabı olanlar dikkat! .... Bankası''ndan özür kredisi 0,50 faiz, ...bankası her emekliye 3 bin lira promosyon veriyor" gibi başlıklar Google haberlerde hep yer alıyor.
Bunlardan artık bankalar bile bıkmış durumda. Hiçbir iletişim bilgisi olmayan siteler bankaları bunaltıyor. Vatandaş 0.50 faizli kredi haberini okuyor ve bankaya gidiyor. Tabii ki öyle bir faiz son 20 yılda görülmedi. Haber bankanın resmî açıklaması olarak veriliyor. Doğal olarak vatandaş ile banka arasında kargaşa çıkıyor.
Sayıları 300''e yaklaşan sitelerle ilgili şu ana kadar yapılan bir şey olmadı. Google bu konuda sessiz kalıyor çünkü onun hesabına geliyor. Geriye bu sitelere müdahale etmesi gereken kurum olarak BDDK kalıyor. BDDK bu tür sitelerle ilgili olarak Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunabilir.
Çünkü gerçekten artık bu tür haberler vatandaşa da kurumlara da zarar vermeye başladı.