Bu kulüpleri kim batırdıysa onlar kurtarsın
Süper Lig''de yaşananları az çok takip ediyorsunuzdur.
Hakem camiası, federasyonu, takımların bankalarla olan ilişkileri, taraftarların şiddet olayları tam bir çukurdur. Sporla alakası olmayan tam bir mafyatik düzen almış başını gidiyor.
Hemen hemen herkes arka kapıdan dolanma, yasa maddelerini aşma, regülasyonları alt etme derdinde.
Sıkı bir denetim olmadığı için herkes at koşturuyor. Futbol dışından, spor yöneticiliği okumamış insanlar sırf paraları var diye milyonlarca insanın gönül verdiği takımları yönlendirebiliyor. Hatta batırıp gidebiliyor.
Bu durum Sayıştay raporlarına bile girmiş.
Olay Kayseri''de geçiyor. Haliyle konu da Süper Lig takımı Kayserispor…
AKP''li Kayseri Büyükşehir Belediyesi''nin Gençlik ve Spor Bakanlığı''ndan kiralayıp Kayserispor Kulübü''ne verdiği stadyum kompleksinin tahsis ücretlerinin zamanında tahsil etmediği anlaşılmış. Üstelik kulüple yapılan protokolde de buna ilişkin bir müeyyidenin olmadığı görülmüş.
Kadir Has Stadyumu''ndan bahsediyorum.
Madde madde anlatayım.
- Mülkiyeti Gençlik ve Spor Bakanlığı''na ait olan, 32 bin 800 kişilik stadyumun işletilmesi için Kayseri Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü ile Kayseri Büyükşehir Belediyesi arasında bir sözleşme yapılmış.
- Stadyumun belediye kullanımında kalacak alanlarının her türlü bakım onarımının yapılması, işletme giderlerinin (elektrik, su ve doğal gaz giderleri gibi) karşılanması, müsabakalara ve antrenmanlara hazır halde tutulması, çeşitli kurum ve kuruluşlarla federasyonların her türlü sportif faaliyetlerinde kullandırılması şartıyla, 1 yıllığına 578 bin Türk Lirası karşılığında kiralanmış.
- Diğer taraftan, Kayserispor Kulübü''nün yapacağı maçlarda stadın kullandırılması ile ilgili olarak Belediye ile Kayserispor Kulübü arasında da bir protokol var.
- Yapılan protokol uyarınca Bakanlık ve İdare arasında yapılan sözleşmenin geçerlilik süresi boyunca Kayserispor Kulübü''nün maçlarını oynayacağı günlere ait kullanım haklarının kulübe verildiği görülmüş.
- Stadyumun kullandırılması karşılığında da Kayserispor maç başı toplam 30 bin 301 TL''nin, maçın oynanmasını takip eden en geç 10 gün içerisinde Belediyenin hesabına yatırılacağı belirtilmiş. Yatırılmazsa ne ceza verileceğine dair protokolde hiçbir şey yok.
- Zaten Belediye 2020 yılı kullanım bedeli karşılığı 607 bin 992 TL harcarken buna karşılık 15 Mart 2021 itibarıyla Kayserispor''dan 546 bin 944 TL alacağının olduğu anlaşılmış.
- Dahası işletme giderlerinin, kiralama ücretinin çok üzerinde olduğu da anlaşılmış. Bakanlık ile yapılan sözleşme uyarınca bu tutarlar, Belediye ve iştiraki olan Kayserispor Etkinlikleri Turizm İnşaat Sanayi Ticaret A.Ş. bütçesinden karşılanmış.
Spor kompleksinin işletme giderlerinin de büyük ölçüde kulüp tarafından kullanımı sonucu oluştuğu rapora not düşülmüş. Sayıştay da faiziyle birlikte bu paraları alın, gerekli adli ve idari süreçleri de başlatın uyarısını yapmış.
Peki, biz buradan ne anlayacağız?
Özetle belediye Kayserispor için imkânlarını seferber etmiş.
Daha doğrusu belediye Galatasaraylısından, Beşiktaşlısından, Fenerbahçelisinden veyahut diğer takımların taraftarlarının vermiş olduğu vergilerle oluşturduğu bütçeyi gitmiş Kayserispor''a akıtmış.
Bununla kalmış mı?
Hayır…
Değerli dostlar büyükşehir belediyeleri kanun çerçevesinde işletmeler için şirketler kurabilir.
Büyükşehir belediyesi, bunları devredebilir de ancak, bu yerlerin belediye şirketlerince üçüncü kişilere devri kanun hükümlerine tabidir.
Burada bir oyun yapılmış.
Kayseri Belediye Meclisi 2017''de sosyal tesisleri, Kayseri İmar ve İnşaat Ticaret (İMAR) A.Ş''ye 10 yıllığına yıllık 6 milyon TL bedelle tahsis etmiş. Fakat "sosyal tesis" dedikleri yer halka ucuz ekmek satan belediye işletmesi Kent Ekmek Fabrikası tesisi çıkmış. Yani, fabrika "sosyal tesis" kabul edilerek şirkete verilmiş.
Üç yıl sonra 2020''de ise bu sefer taşınmazın Kayseri İmar ve İnşaat Ticaret A.Ş''ye yapılan tahsisinin iptal edilmesine karar verilmiş.
Tutup Kayseri Turizm Eğitim Kültür ve Ticaret (KAYTUR) A.Ş''ye yine 10 yıllığına yıllık 6 milyon TL bedelle tahsis edilmesi kararlaştırılmış.
Kimse de dememiş ki yahu, ekmek üreten fabrika, sosyal tesis olarak kabul edilir mi? Sayıştay hariç... Çünkü burası eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, çocuk bakımevi, spor tesisi değil.
Sayıştay da raporda "bunu kabul etmemiz mümkün değil" demiş. Kurum, derhal Kent Ekmek Fabrikası''nın Meclis Kararı ile Belediye şirketine verilmesi işleminin iptali ile Belediyenin mahrum kaldığı gelirlerin tahsili için gerekli işlemin yapılmasını istemiş.
Ekmek fabrikası, belediye yetkililerinin cevabına göre Kayseri halkına ucuz maliyetli ve kaliteli ekmek sunmak gerekçesi ile devredilmiş. Gerekçe bu…
Şirketin 2020 yılı dönem net zararı da 3.9 milyon TL olarak gerçekleşmiş. Haliyle şirketin finansal sıkıntıları, ana hissedar Kayseri Büyükşehir Belediyesi''nin sermaye destekleri ile aşılmış. Yani halkın vergisiyle…
Pekiiii…
Yaklaşık 4 milyon net zararı olan batık şirket ne yapmış?
Gitmiş Kayserispor ile 1 milyon 250 bin TL''si nakdi, 750 bin TL''si de ayni ödeme olmak üzere toplam 2 milyon TL tutarında reklam anlaşması imzalamış.
Sayıştay tam da burada şirketi ve belediyeyi tabiri caizse ensesinden yakalamış. Çünkü şirket reklamlar için müşterilerinin eğilimlerini ve beklentilerini içeren bir çalışma yapmamış.
Bu reklam harcamasının şirketin finansal performansını nasıl etkileyeceğine dair pazar analizinin de yapılmadığı anlaşılmış.
Üstelik 2020 yılı Ağustos ayından itibaren 983 bin 965 TL tutarında Kayserispor''a satış yapılmasına rağmen, 5 ay boyunca herhangi bir tahsilat da yapılmadığı anlaşılmış.
Daha bitmedi. Kayserispor ile 2 milyonluk reklam anlaşmasının, şirketin, bünyesinde çalışan işçiler için kısa çalışma ödeneğinden faydalanırken yapıldığı anlaşılmış.
Yani buradaki amaç tamamen kulübe para aktarmak olarak sübuta ermiş.
Bakın… Spor kulüpleri zor dönemden geçmektedir. Bunu kabul ediyorum. Yahu buraya gelene kadar aklınız neredeydi.
Bu halk sizi kurtarmak zorunda mı?
Halka hizmet amacı ile kurulmuş kuruluşlar, halkın vergilerini hizmet için harcamak zorundadır.
Nokta.