Algı nasıl yaratılır?

İnternet ve sosyal medya analizleri yapan "WeAreSocial"ın 2018 yılı 4. çeyrek küresel internet raporu yayınlandı.

Yayınlanan verilere göre...

Facebook kullanıcı sayısı 43 milyon.

Instagram kullanıcı sayısı 37 milyon.

Twitter ve Snapchat kullanıcı sayısı ise yaklaşık 9 milyon.

Türkiye sosyal medya kullanımında dünya üzerinde önemli bir yere sahip.

- Dünya genelinde Facebook kullanımı olarak 9'uncu sırada.

- Twitter'da ise 8,8 milyon kullanıcı ile dünya genelinde 5'inci sırada.

- Linkedin'de 6,9 milyon kullanıcı ile15'inci.

- Snapchat'te ise 8.5 milyon kullanıcı sayısıyla 10'uncu sırada.

İnsanlar internette günde ortalama 7 saat geçiriyorlar.

Peki bu kişiler en çok nerelerde vakit harcıyorlar?

Günde ortalama 2 saat 48 dakika sosyal medyada, 2 saat 44 dakika televizyon başında ve son olarak günde ortalama 1 saat 22 dakika müzik dinleyerek harcıyorlar.

Türkiye'deki sosyal medya kullanım istatistiklerine bakalım.

Bu nokta önemli.

Rapora göre Türkiye'de toplam 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var ve bu kullanıcıların 44 milyonu mobil cihazlar ile sosyal medyaya bağlanıyorlar.

En aktif sosyal medya platformu Youtube. Onu hemen Facebook ve Instagram takip ediyor. Ardından Twitter ve Google...

Sosyal medya etki alanları

Sosyal medya artık dünya gündemini belirliyor. Ülkelerin ve liderlerin kaderleri günümüzde sosyal medyada verilen kısa bir mesaj ile belirleniyor. Dünyadaki siyasiler, yazarlar, gazeteciler, sivil toplum örgütleri hemen hemen herkes sosyal medyadan kamuoyu oluşturuyor.

Kitlesel hareketler sosyal medyadan doğuyor. Sosyal medya kültürü belirlediği gibi yeni insan tiplerini de ortaya çıkarıyor.

Açık Toplum Enstitüsü'nün hazırladığı 2018 Medya Okuryazarlığı Endeksi'ne göre Türkiye, Avrupa'daki 35 ülke arasında Makedonya'nın ardından sahte habere karşı en dirençsiz ikinci ülke konumunda.

Oxford Üniversitesi Reuters Gazetecilik Çalışmaları Enstitüsü'nün 2018 yılı Dijital Haber Raporu'na göre Türkiye, 37 ülke arasında sahte habere en çok maruz kalan ülke konumunda.

Sosyal medya, siyasi partiler ve üyeleri tarafından algı yönetimi oluşturmak için kullanılan en etkili yöntemlerden birisi.

Seçime giderken "algı yönetimi" çok büyük bir önem taşıyor.

"Algı Yönetimi", olayları, kişileri, geçmişi, geleceği zihnimizde oluştururken "olduğu gibi" değil, "istendiği gibi" oluşmasını sağlıyor. Algı oluşturmak için kullanılan yöntemlerden bazıları şunlardır;

MEŞRULAŞTIRMA

"Meşrulaştırma", insanların zihinlerinde "ne var ki bunda?" algısı yaratmakla sağlanır.

Bu yöntem, AKP tarafından sıkılıkla kullanılıyor. Örnek olarak müteahhitlere ödenen garanti paralar gündeme geldiği zaman yoğun şekilde "Devletin kasasından kuruş çıkmadı" ya da başka durumlar ortaya çıktığında ise "paralel yapı"nın hükûmet darbesi amacına yönelik olduğu savı ortaya atılmasıdır.

Orman alanlarını katletmelerine rağmen tüm kadroları ile birlikte yalan yanlış rakamlar ile "orman dostuyuz, yeşilin dostuyuz" diye her gün söyleyerek gerçeğin konuşulmasını engelleyip algı oluşturuyorlar.

Yağma, talan haberleri ayyuka çıktığı zaman ise meşrulaştırmanın temel sloganı olarak da "çalıyorlar ama çalışıyorlar" klişesi kullanılıyor. Bu klişenin de yaygın kabul görmesine çaba harcanıyor.

ÖRTME

"Örtme", bir yöntem olarak kamuflaj gibi, sislendirme gibi yollarla her alanda kullanılıyor. AKP tarafından bu yöntem, kaçak saray olayında etkin olarak kullanılıyor.

Sarayın milletin malı olduğu, bu büyük millete yakıştığı, milletin alışık olduğu temaları ısrarla işleniyor. Bu arada "saray" da çeşitli zamanlarda halka açılmış, muhtarlarla toplantılar yapılarak, çeşitli davetlerle "halkın sarayı" izlenimi verilmeye çalışılıyor.

UNUTTURMA

Algı yönetiminin bir başka yöntemi "unutturma." Üzerinde konuşmama, konuyu kesme, hiç sözünü etmeme, sanıldığından çok daha etkili bir yöntem. Bellek bir süre sonra olayı zihinden siler.

"Kısa bellek" iki günlük bellek anlamına gelir. Medya belleği ise 24 saattir. Ertesi gün başka olaylar gündemdedir ve bellek, olayı unutmuştur.

Habur rezaletini bugün konuşan var mı?

Askerin başına çuval geçirilmesini?

Bir ara çok konuşulan "gemi-gemicik olayı" kimin aklında yaşıyor?

Atatürk Orman Çiftliği'nde yapılan sarayın "kaçak" olduğu şimdi kaç kişinin aklında ilk günkü gibi yaşıyor?

AKP ve Erdoğan algı yaratma konusunda son derece uzman. AKP teşkilatları sosyal medyayı çok ciddiye alıyor. Bunun için oluşturulmuş troll hesapların olduğu da herkes tarafından bilinmektedir.

Algı kampanyasına MHP lideri de eklendi ve Millet İttifakı'nı HDP ile bir iş birliği olmamasına rağmen yarattıkları algı ile sanki berabermiş algısı yaratılmaya çalışıyor.

Muhalefet yukarıdaki rakamları dikkate alıp sosyal medya kampanyasına ve yaratılmak istenen algının ne olduğuna yüksek önem vermeli.

Yazarın Diğer Yazıları