Tank-Palet Gerçekleri (2)
Yeniçağ Gazetesi'nde BMC ve Tank Palet Fabrikası ile ondan fazla yazıyı kaleme aldım. Bazılarına yayın yasağı bile getirdiler. BMC avukatlarının açıklamalarını yayınlamakla beraber ihale ve teslimatlarla ilgili sorularımızın hiç birine cevap gelmedi. BMC ve Tank Palet gerçeklerine ilişkin yazılarım Yeniçağ dışında farklı haber sitelerince iktibas edilince yayın yasağı değişik şekillerde delindi. Ve halen yayındadır...
BMC aslında köklü bir şirket... İzmir merkezli. Çukurova Grubunda önemli yatırımları vardı. AKP'nin iktidarında Mehmet Emin Karamehmet'in bankalarına el konulmasından sonra TMSF'nin el koyduğu BMC'nin satışında ciddi şaibeler olduğu ticari sicil kayıtlarındaki belgelerle kanıtlandı. AKP iktidarının 191 kez değiştirdiği kamu ihalesi kanunlarında BMC'ye adrese teslim ihaleler verildiğine dair çok sayıda iddia ve söylemler mevcuttur.
BMC'nin kuruluşundan itibaren asıl alanı hafif ticari araçlar, kamyon ve otobüs sektörüdür. Yani tekerlekli araçlardır. Zırhlı ve paletli araçlarla ilgili deneyimi, yatırımı, alt yapısı olmadığı için Savunma Sanayi ihalelerinde "Yeterlilik" kriterlerine sahip değildir. İsrail kaynaklı bazı zırhlı araçların kötü kopyalarının imalatı ve siyasi baskılarla satışı güvenlik konusunda ciddi zaafların oluşmasına da sebep olmuştur. TSK ve Emniyet'e verilen "Kirpi" gibi araçların manevra ve zırh eksiklikleri yüzünden çok sayıda şehit verilmiştir. Bunların teknik raporları Genelkurmay kayıtlarına geçmiştir. Kirpi'lerin son İdlib harekatındaki durumu ortadadır. Yeterlilik kriterlerinin dışındaki lastiklerinin tamamı hava harekatında patlamıştır. Arazide hareket kabiliyeti olmadığı için çatışmasız ortamdaki arazi intikallerinde devrilmektedir.
İnşaat sektörünün daralması ile nakit paranın bulunduğu savunma sanayine göz diken BMC siyasi baskılarla bu alana balıklama dalmıştır. BMC'nin alanı olmadığı halde Tankçeker işine girmiş 73 adet tankçeker ihalesini alıp taahhüt ettiği tarihte teslim edememiştir. Suriye harekatı esnasındaki bu zaafı Yeniçağ'da 18 Ekim 2019'da yazdıktan sonra telaşa kapılan BMC 3 Kasım 2019'da 50 adetini teslim tutanakları imzalanmadan vermek zorunda kalmıştır.
Biz bu sütundan "BMC'yi kim Koruyor?" dedikçe BMC'nin arkasında ısrarla duran Savunma Sanayi yetkilileri "Altay Tankı" teslimatlarını çeşitli gerekçelerle ertelemiştir. Yılan hikayesine dönüşen Altay Tankı konusunu özetleyelim önce; AKP seçim öncesinde bilbordlarda, seçim afişlerinde; "Yerli uçak havada", "Yerli tank hazır!" sloganları kayıtlarda duruyor. Bu gün "Acil ihtiyaç" olup-olmadığı tartışılabilir. Ancak TSK'nın soğuk savaş döneminden bu yana tank ihtiyacı aciliyetini hep korudu. Neredeyse 40 yıldır devam eden terörle mücadele de ve sınır ötesi harekatlarda atış ve psikolojik üstünlük sağlayan tankları son 50 yılda Almanya'dan temin etmekteyiz. Mehmetçiğin kullandığı çelik başlıkları bile "Bu Alman malı Güneydoğu'da kullanamazsınız" diyen Almanya, TSK'nın envanterinde bulunan Leopart tankların yedek parçalarını, mühimmatını bile anlaşmalara rağmen vermemektedir. Yerli tankın elzem olduğu günlerde konu projelendirilip bu işi yapabilme imkanı bulunan şirketler davet edilmiştir. Tank önemli bir konudur. Bu işin alt yapısı ve uluslararası ortaklık ve işbirliği, alt yapısına sahip iki firma vardır. Otokar (KOÇ) ve FNSS (Nurol ortaklığı). Şartlar ağırdır. Koç Grubu prototip imalatı için Otokar'ın altyapısının uygun olduğunu kanıtlayarak işe soyunur. MSB'nin Arge'sinden 500 milyon dolarlık katkıyı da alarak Almanya'dan temin ettiği motor ve defransiyel ile 72 tonluk ağırlığında, yakıt deposu yara alsa bile sızdırmayan arazi koşullarına uygun aracın uzmanlar huzurunda testini de gerçekleştirir. 5 adet prototipin teslimine kadar Koç Grubu yaklaşık 1.5 milyar dolarlık bir harcama gerçekleştirmiştir. Kameralar önünde Altay tanıtılır. Seri üretimi için ihale ilan edilir. Yeterlilik belgesine Otokar ve FNSS sahiptir. Teklifler verilir. İddialara göre, zarflar bir gece telefon ile istenir ve açılır. Teklifler hesaplanır yaklaşık 300 milyon dolarlık eksik ile BMC teklifini son anda verir. Şartnameye uygun olup olmadığı halen tartışılıyor. İşlerine gelince "Ticari sır" diye açıklanmaz!..
AKP'nin yandaşları suç üstü yakalanmanın telaşı ile bugün yine rakamlarla oynamaya gayret ediyor.
Otokar'ın 7 milyar dolar teklif verdiğini, en az miktarla 3.5 milyar ile BMC'nin teklifinin kabul edildiğinden dem vuruyor. Her şeyden önce ihale açık yapılmamıştır. Açık ihalede şirketler canlı yayında ya da huzurda tutulan tutanak ile kurumlar yapılır. Bu gerçekleşmemiştir. Koç Grubunun o dönemki Yönetim Kurulu Başkanı çağrılarak "Altay Tankı Projesi BMC'ye verilecek" tebligatı yapılmıştır. Ertesi gün Mustafa Koç kalp krizinden evinde vefat etmiştir.
Sonrası yarına...