Şifrede halkın ikna olması önemlidir

YGS’deki şifre iddiaları yalnızca sınava girenleri, onların ailelerini değil, tüm toplumu ilgilendiriyor.Başka bir ifade ile bu yanlışın maliyetini ilgili - ilgisiz herkes çekçektir.
Her şeyden önce, Türkiye’de eğitim sistemine olan güven azalmıştır.
1) Eğitim insana yapılan bir yatırımdır. Bilgi çağında makine ikinci planda kalmıştır.İnsan ve bilgi ön plana geçmiştir... Zaten vasıflı insan olmazsa, sermaye de olsa, fabrika kuramazsınız...Teknoloji üretemezsiniz.
Bu yatırımın topluma daha yararlı olması için, etkinliği için en yetenekli olanlara eğitim vermek gerekir. Şifre varsa bu etkinlik bozulur. Zira en yetenekli olanlar değil, şifreciler eğitim yapar.


Yeteneği olan eğitilmeli
Yüksek öğrenim, beşeri yatırımın en önemli halkasıdır. İnsana yatırımda da rasyonellik, en az maliyetle en yetenekli olanları eğitmektir. Bu sebeple üniversite eğitimi alacak olanların toplumun en geniş tabanından seçilmesi ve en kabiliyetli olanların eğitilmesi gerekir. Başka bir ifade ile bir toplum, eğitiminden en yüksek faydayı sağlamak istiyorsa, parası olanı değil, şifre verdiklerini değil, yeteneği olanı eğitmelidir. Bunun içindir ki şifreliler sınıfı yaratmak yanında üniversitenin paralı olması, bizim gibi ülkeler açısından yanlıştır.
2) Türkiye’de eğitim sistemi en yetenekli olanların seçilmesine zaten uygun değil.Parası olan, dershanelere ve kurslara gidiyor.Test stratejisi öğreniyor. Kabiliyetli olup, parası olmayanlar dışarıda kalıyor.
Zaman zaman, yabancı ülkelerde, özellikle ABD, Avrupa ve sanayileşmiş ülkelerde,Türk uzmanların her alanda dünya çapında isim olduklarını görüyoruz. Bu demektir ki bizim halkımız yeteneklidir.Dışarıda imkan bulduğu takdirde kendini ispat ediyor.İçeride de aynı imkanı sağlamak gerekir.


Beşeri yatırım ve Almanya
3) Uygulamada ve hatta insan var olalı beri eğitimin önemi bilinmektedir. Ancak,üretim faktörleri yanında, eğitimin de ilave bir değer yarattığı yirminci asrın ikinci yarısında bilimsel olarak da ispat edildi. Ve eğitim de bir yatırım olarak kabul edildi... Hatta fiziki yatırımdan daha önemli bir yatırım olduğu anlaşıldı. Adına “Beşeri yatırım”, “İnsana yatırım” denildi. Mamafih, fabrikaları yerle bir olmuş Almanya’nın kısa sürede kalkınması da beşeri yatırım sayesinde oldu.
4) Eğitilmiş işgücü ve uzman, ekonomide ortalama verimliliği yükseltir... Yani eğitimin hem eğitim yapana, hem de topluma yararı vardır. Şaibeli bir sistem ile bu başarıyı yakalayamazsınız.


Eğitimin faydaları
Eğitimli toplum, sosyal ilişkilerin de daha gelişmiş ve rahat olmasını sağlar...Yani eğitimin topluma iktisadi faydası yanında hem de sosyal faydası vardır.
5) Eğitim bütçesi halkın vergileri ile yapılıyor. Bu bütçeyi yalnızca şifreliler için kullanmak, sosyal adalete, insan etiğine aykırıdır.Büyük bir yolsuzluktur. Bunun için şifre iddialarının doğru çözülmesi, toplumun geleceği ve ahlaki değerleri açısından kaçınılmazdır.
6) Şifre paralı organizasyon ise açık yolsuzluktur. Yok bir lobi, bir tarikat, bir dernek veya bir yandaş kayırmak işi ise daha büyük yolsuzluktur. Şifre dışında kalanların hakkını yemektir. Haksız rekabet yaratmaktır. Özetle kul hakkı yemektir.

Yazarın Diğer Yazıları