Memur masada doğru temsil edilmiyor
Memur maaşları için toplu görüşmelere, hükümetle memurlar adına en fazla üyesi olan Memur-Sen katılacak. Toplam 3 milyon 200 bin memur var. Memurların ancak yarısı sendikaya kayıtlıdır. 2015 yılında sendikalı memur sayısı, 1 milyon 679 bin iken 78 bin artarak 2016 yılında 1 milyon 756 bin olmuş. 2015'ten 2016'ya diğer sendikalarda üye sayısı azalırken, Memur-Sen'de üye sayısı artmış.
**********************************************
50 Binden Fazla Üyesi Olan Memur Konfederasyonları Üye Sayısı (Bin)
----------------------------------------------------------------------------------------------
2015 2016
------------------- -----------------
Memur-Sen 836.506 956.032
Türkiye Kamu-Sen 445.729 420. 220
KESK 236.803 221.069
Birleşik Kamu-İş 57. 365 63.990
Toplam 1.659. 028 1.756.934
********************************************
Memur-Sen 2018 ve 2019 yılları en düşük memur maaşları için kümülatif olarak sırasıyla yüzde 16.60 ve 16.69 oranında artış teklif ediyor. Türkiye Kamu-Sen de yine kümülatif olarak sırasıyla 738.36 TL. ve 779.78 TL. artış teklif ediyor.
Ayrıca görüşmelere katılacak Memur-Sen haksız olarak, kendi üyeleri için toplu sözleşme ikramiyesinin diğer memurlara göre bir kat daha fazla, yani iki kat verilmesini istiyor.
Bu tür haksızlıkları ve yanlışlıkları önlemek ve ayrıca tüm memurların masada temsil edilmesi için memur maaşları ile ilgili temel sorunlar çözülmelidir.
1- Toplu sözleşmeye en fazla üyesi olan tek sendika yerine, belli bir büyüklüğün üstünde, örneğin 200 bin üyesi üstünde üyeye sahip sendikalar katılabilir. Yasada değişiklik yapılarak, bu sendikaların 200 bin üyesi başına bir temsilci olmak üzere, bir temsilci heyeti seçilebilir. Söz gelimi bugünkü şartlarda, Memur-Sen'den 5 üye, Kamu-Sen'den 2 üye ve KESK'ten de 1 üye olmak üzere, toplam 8 kişilik bir temsilci heyeti oluşturulabilir.
2- Memur maaşlarını hesaplayan programlar var ve fakat hiçbir memur hangi maaşı neden aldığını bilemiyor. Çünkü maaş hesabı, aşağıda görüldüğü gibi, aşırı karışık. Sistem değiştirilmeli ve basite indirgenmelidir.
*************************************
Memur Maaş Hesabı
----------------------------------------------------------------------------------------------
Maaş Unsurlar Vergi ve Kesintiler
----------------------------- -----------------------------------
1- Gösterge aylığı (5/1) Brüt Ücret
2- Ek Gösterge Aylığı 13- Emekli Keseneği İşveren Payı
3- Taban Aylığı 14- Genel Sağlık Sigortası Primi Devlet Payı
4- Kıdem Aylığı Brüt Gelir
5- Yan Ödeme Aylığı 13- Emekli Keseneği İşveren Payı
6- Özel Hizmet Tazminat Tutarı 14- Genel sağlık Sigorta Primi Devlet Payı
7- Ek Ödeme Tutarı 14- Emekli Keseneği Kişi Payı
8- Makam Tazminatı 11- Genel Sağlık Sigortası Primi Kişi Payı
9- Görev Tazminatı 15- Aylık Gelir Vergisi Matrahı
10- Aile Yardımı 16- Aylık Gelir Vergisi
11- Çocuk Yardımı 16- Damga Vergisi
12- Dil Tazminatı Kesintiler Toplamı
Aylık Net Ödeme
*****************************************************
3- Belki bir hatırlatma olabilir diye söylüyorum... Memurların ödediği vergiler, bir yandan bütçeye gelir kaydediliyor, öte yandan gider kaydediliyor. Yani fiilen bir hareket olmuyor.
SONUÇ: Siyasi iktidarlar memurları önce sendikalara bölüyor, sonra kendinden yana olanları alıp masaya oturuyor. Memur hakkını savunacaksa ve adil bir artış istiyorsa, sendikalar konusunda daha bilinçli olmalıdır.