Keyfiyet GSM operatöründe
Türk tüketicisi gerçekten sahipsiz. Dünya tüketiciyi korumak için en az 50 yıl önce yasalar çıkartırken biz hâlâ dünyanın en geri ülkeleri arasında yer alıyoruz.
Yıllarca satılan mal geri alınmaz felsefesini ön planda tutan bir ticari hayat bugün yeni yeni bitiyor. Onu da maalesef her şirket uygulamıyor. Ancak işini gücünü bırakacaksın öyle iade edeceksin.
Hatırlarsanız Türkiye’de yıllarca, satılan buzdolabının motorlarına garanti uygulanmazdı. O dönem büyük paralarla verdiğiniz buzdolabının eğer motoru bozuk çıkarsa onu garanti kapsamına almıyorlardı.
Devleti yönetenler bu ticari ahlaksızlığa hiç ses çıkartmadılar.
Dünya Mars’a araç yolladıktan sonra bazı tüketici hakları ancak ülkemize geldi.
Geldi de ne oldu?
Bugün tüketici haklarını ayaklar altına alan şirketlerin başında GSM operatörleri geliyor.
Bugün basit ama önemli bir tüketici hak ihlaline dikkat çekmek istiyorum.
Son çıkartılan yasalarla neredeyse don lastiğine bile garanti verme zorunluluğu getiriliyor.
Yani bir malı satıyorsanız ona garanti vermek zorundasınız Garantisi olmayan bir malı satamazsınız. Bu sadece GSM operatörleri için geçerli değil. Aslında yasa onları da bağlıyor ama maalesef uygulayan yok.
Nasıl mı?
Gidin bir GSM operatöründen bir hat alın. Bu satın aldığınız hattın çalışması için belirli bir ücret ödeyip SİM kart alıyorsunuz. SİM kartı cep telefonunuza takıyorsunuz ve kullanmaya başlıyorsunuz. Bir süre sonra GSM operatörünün size sattığı SİM kart arızalanıyor. En yakın GSM bayisine gidip derdinizi anlatıyorsunuz.
Size yeni bir SİM kart veriliyor. Ancak bunu verirken sizden 20 lira ile 40 lira arasında bir ücret istiyorlar.
İyi de benim günahım ne?
SİM kart kendi kendine arızalandı. Bunun garantisi yok mu?
Yok kardeşim! Var da uygulayan yok. Don lastiğine bile garantiyi zorunlu hale getiren yasalar, iş GSM operatörlerine gelince sökmüyor.
GSM operatörü SİM karta neden garanti uygulamıyor?
Hiç bir GSM operatörü bu soruya net bir yanıt vermiyor. Üstelik bu SİM kart sayesinde kendileri para kazanıyor. Senin para kazanmak için kullandığın araç eğer arızalıysa 10 yıl sonra bile olsa bunu ücretsiz değiştirmen lazım değil mi?
Maalesef burası Türkiye ve keyfiyet GSM operatörlerinde.
Eğer işin yoksa konuyu Tüketici Hakem Heyeti’ne götürürsün bu da yaklaşık 1 aylık bir emek. 20 lira için kaç kişi bir aylık bir çaba harcayabilir ki?
Özellikle tarifeler ve bunlarla ilgili çok sayıda ihlal şikayetleri bile havada kalıyor. Özellikle yabancı GSM operatörlerinin tam bir keyfi uygulamaları var.
Keyfi uygulamalardan biri de Call Center adı verilen müşteri hizmetleri servisi. Buralara ulaşmak gerçekten bir işkence. Tüketiciler makinelere muhatap bırakılıyor ve GSM operatörünün hatasını bildirmek için bile onlara para ödemek zorunda kalıyorsunuz. Call Center konusunu önümüzdeki günlerde daha geniş ele alacağım. Bu konuda yaşadığınız sorunları bana yazın.