Belediyeler deve mi, kuş mu? (03 Kasım 2011)
2012 merkezi yönetim bütçesi görüşülürken, belediyelerin 2010 yılında toplam gelirini ve giderini, ekonomi bakanlığı sitesinde bulamazsınız. Bakanlık sitesinde en yeni 2009 yılına ait, “mahalli idareler gelir ve harcamaları” yer alıyor.
Mahalli idareler 2008 yılında
gelirlerinin yüzde 20 fazlası kadar, 2009 yılında ise
gelirlerinin yüzde 14’ü kadar fazla harcama yapmışlar. Her iki yılda,
harcamalarının gayri safi hasılaya oranı yüzde 3.8’dir. 2009 yılında merkezi yönetim vergi gelirlerinin GSYH içindeki payı yüzde 15.5, buna karşılık mahalli idareler vergilerinin payı yüzde 2.2’dir.
Öte yandan bazı belediyelerin yaptıkları hizmetler, insanı şaşırtacak kadar iyi ve yerinde hizmetlerdir. Yalnızca mahalli hizmetler değil, sağlık, kültür ve çevre gibi hizmetleri de yapıyorlar. İstanbul’un her tarafı çiçeklendi. Özellikle yabancılardan
çok övgü geliyor. Bunun yanında, yine aynı belediyeler insanı delirtecek kadar,
akla-mantığa sığmayan yanlışlar yapıyor.
Bu yanlışları hepimiz yaşıyoruz veya
biliyoruz. Ancak tepki vermiyoruz.
1) Belediyeler çok plansız çalışıyor... Özellikle yol ve geçit yaparken insanı çileden çıkarıyorlar.
Söz gelimi, Çekmeköy-Ömerli arası 20 kilometredir. Bu yol 9 senedir bitmedi. Ömerli’de 8 taş ocağı ve kireç ocağı var... Bir gün saydım, bu yoldan saatte 150 kamyon gidiyor, 150 kamyon dönüyor. Ömerli’de oturanlar çok arttı. 9 yıldır insanlar plansız yol yapımından dolayı sıkıntı yaşıyor. En son Şile yoluna köprü yapıldı. Başbakanın geçişi için köprü tamamlandı. Üstten ışıklara takılmadan arabalar Şile’ye gidiyor. Araçların çoğunluğunu, Ömerli’ye ve eski Şile yoluna giden bu kamyonlar ve evine gidip-gelenler oluşturuyor. Bunlar köprünün altından geçmek zorundadır ve 3 aydır köprü altı toprak yoldur... Yağmurda göl ve çamur deryası oluyor. Bu güne kadar bu yola el sürülmedi.
Ayrıca eski Şile yoluna sapmak için 30 metrelik bir bağlantı yolu gerekiyor. Bu yol olmadığı için herkes 3 kilometrelik toprak yoldan dönmek zorunda kalıyor. 3 aydır araçların amortisman maliyeti, bu
30 metrelik yolun maliyetinin on katını aştı.
Sonunda 30 metrelik bağlantı yolu asfaltlandı... Gel gör ki bu defa da biten yol 15 gündür açılmıyor. Çünkü önünde 15 gün önce
doğal gaz, kazı yaptı ve bıraktı. Gerçekte
4 metrelik bir doğal gaz altyapısı 2 saatte tamamlanır.
Ömerli Şile yolunda daha önemli bir sorun, alt geçidi açmadan, yan yolların da aynı zamanda yapılmasıdır.
Ömerli belde iken, belediye bu tür
sorunlara sahip çıkıyordu. AKP iktidarı tasarruf olsun diye belediyeyi kaldırdı. Ancak halkın kaybettikleri bu tasarruftan daha fazla oldu.
2) Belediyelerin 18 uygulamasının
acısını çoğu insan yaşamıştır. Şahit
olduğum bir olaydır... Bir belde belediyesi, turistik tesisin bahçesini aldı, başkasına verdi. Yasa olduğu için, mahkeme bu olayı iptal etmedi.
3) Dün, üstünden yüksek gerilim hattı geçen ve yeşil alan olan, yani inşaat yapılamayan bir arsanın satış ilanı vardı. Bunu kim alır? Ancak bazı belediyelerin yandaşlarına yeşil alan olarak ayrılan arsaları aldırdığını ve bunları sonra imarlı arsa haline getirdiğini, bu yolla kişisel rant sağladıklarını da herkes biliyor.
4) Nihayet, az sayıda da olsa bir kısım başkanların ve hatta imardan sorumlu başkan yardımcılarının, birdenbire nasıl
zengin olduklarını ve ayrıca bu zenginliği siyasette nasıl kullandıklarını da herkes
biliyor.
Toplum, yanlışlara ve yolsuzluğa karşı duyarsız kaldıkça, bu tür istismarlar
aratacaktır.