Şu İngilizceyi tekrar düşünsek

Öncelikle geçen seneden kalan bir konuyu açığa kavuşturmalıyız. Şehit tankçı üsteğmen Aykut Köroğlu’nun sınıf arkadaşları bildirdiler. Aykut üsteğmen ve bir uzman tankçı vuruldukları zaman tankta değil, hafif zırhlı bir araçta bulunuyorlarmış. Saldıran PKK’lılar PG 7 ile vurmuşlar aracı. Diğer iki tankçı şehidimiz ise bölgeye destek için helikopter ile yollanan destek timinde görev yapan tankçı uzman ve ermiş. Yani bir tankın vurulması söz konusu değilmiş. Allah şehitlerimize rahmet eylesin. ***İngilizce üniversite eğitimi Türk üniversite sisteminin birinci sorunudur. Bundan dolayı, üniversitelerde İngilizce eğitim meselesi kapsamlı bir tartışma konusu haline gelmelidir. İngilizce 21. Yüzyıl uluslararasındaki iletişim dilidir. Bundan dolayı, İngilizcenin öğretilmesi bir gerekliliktir. Ancak modern insan için sürücü ehliyeti de bir gerekliliktir. Nasıl üniversitelerin görevi sürücü ehliyet vermek değil ise İngilizce öğretmek hatta bunun için öğretim ve eğitim dilini İngilizce yapmak da olamaz. Bir insanın kendi lisanında bir konuyu kesintisiz pür dikkat dinlemesi, 15-20 dakika arasındadır. İnsan anlamadığı ya da bir bölümünü anladığı, bir bölümünü anlamadığı bir dersi pür dikkat kaç dakika dinler? Üç dakika. Sonra, gözleri açık rüya alemine dalar. Üstelik, İngilizce dersin sonunda hoca 10 dakika dersi Türkçe anlatacaktır. Bu noktada öğrencilerin İngilizce eğitim ile ilgili şikayet ve tespitlerini şu şekilde özetleyelim. (Bunlar sadece bir sınıftan toplananlar.)1) Temel kavram oluşturacak derslerin İngilizce verilmesi, konuların anlaşılmamasına neden oluyor. (Müthiş bir tespit. Öğrenci aslında ne kadar vahim bir durumla karşı karşıya olduğunu bildiğini gösteriyor.)2) İngilizce sınavlarda başarılı olmak için öğrenciler İngilizce metinleri EZBERLİYORLAR. Bir öğrencinin ifadesi ile fotoğrafik hafızamız gelişiyor. Gözümüzün önüne sınavda sayfayı getiriyoruz. (Üniversitenin anlamak üzerine kurulu anlamının ortadan kalktığını görüyoruz.)3) Öğrenciler dersleri gerçekten takip edebilmek için gereken İngilizceyi bilmiyorlar. (Bir sene hazırlık ile yabancı dilde İngilizce eğitimi yapabilmek mümkün değildir. Üstelik bu hazırlık eğitiminin kalitesi konusunda da bir standart oluşmuş değildir. Türkçe siyaset bilimi dersine giren bir öğrenci bile ilk derste anlatılanların ancak % 30-40’ını anlarken, aynı dersi İngilizce dinleyen bir öğrenci yüzde kaçını anlayacaktır?) 4) Üstelik Türkiye’de, bu kadar çok üniversitede İngilizce eğitim verebilecek kadar İngilizce bilen öğretim üyesi mevcut değildir. Bu açık, ana dili İngilizce olmayan ülkelerden öğretim üyeleri ile kapatılmaya çalışılınca, ortaya bir de aksan sorunu çıkmaktadır. Siz hiç, bir Yunanlının İngilizce konuşmasını dinlendiniz mi? 5) İngilizce dersi anlamayan öğrenci, İngilizce soru sorarsam hata yaparım üstelik verilen cevabı da nasıl olsa anlamam diyerek soru sormaktan uzak durmaktadır. Böylece üniversite, anlamından biraz daha uzaklaşmaktadır. Peki bu sorun nasıl çözülebilir? Öncelikle, eğitimde yabancı dil sorunu üniversitenin değil, öncesinin yani ilköğretim ve lise eğitiminin sorunudur. Milli Eğitim Bakanlığı, üniversitelerin de yardımı ile İngilizce eğitimini amaca yönelik olarak yeniden şekillendirmelidir. İngilizce öğretmenleri hizmet içi eğitime alınarak, önce öğretmenlerin İngilizce standartları yükseltilmelidir. Bu amaçla, on senelik bir yeniden yapılan dönemi öngörülmelidir. On senenin sonunda hedef, lise mezunlarının bir Avrupa ülkesi standartlarında İngilizce öğrenmesini sağlamak olmalıdır. Bu süreç devam ederken, üniversitelerin de yapabilecekleri vardır. Önce, hazırlık sınıfları kaldırılmalı ve öğrencinin bir sene İngilizce öğrenmiş görünmek için, bir sene kaybetmesi engellenmelidir. Üniversite birinci ve ikinci sınıfta, ders sayısı ve saati artırılmalıdır. Derslerin % 50’si İngilizce eğitime ayrılmalıdır. Temel kavram dersleri Türkçe olmalıdır. İkinci sınıfta, derslerin % 40’ı İngilizce eğitime ayrılmalıdır. Üçüncü ve dördüncü sınıfta temel kavram dersi olmayan derslerden bazıları İngilizce olarak verilebilir. Ancak üçüncü ve dördüncü sınıfta, öğrencilere okudukları branşa göre, “uluslararası ilişkiler ve diplomaside ileri İngilizce” , “sosyolojide ileri İngilizce” , “inşaat mühendisliğinde ileri İngilizce” gibi, verilecek dersler öğrenciye akademik ve mesleki yaşamında doğrudan fayda sağlayacaktır.

Yazarın Diğer Yazıları