Etimesgut Belediyesi'nde ''hak ediş'' oyunları
Sayıştay nihayet Belediyeler ve Bağlı İdarelere ait raporları yayımladı. Raporları tek tek incelemeye başladım. Kamu kaynaklarının nasıl ve nerede kullanıldığını sizlere aktaracağım.
İlk olarak Ankara Etimesgut Belediyesi Sayıştay denetim raporu ile başlıyoruz.
Bu raporu seçmemin bir nedeni var. Çünkü küçük gibi görünen aslında büyük bir ihmal ile karşı karşıya kaldım.
Kamu kurumları ihale düzenlerken ihale yaklaşık maliyetin bir kısmını teminat olarak ister. İhaleye katılmak isteyenler bunu ya bankadan aldığı teminat mektubu olarak sunar veyahut nakit olarak yatırır ve ihaleye katılır.
İhale bittikten sonra kazanan firmaya ait teminat mektubu saklanır.
Ancak incelediğimiz belediyede bazı muhasebe işlemleri tam olarak gerçekleştirilememiş!
Sayıştay üç tane ihaleyi incelemiş…
Bunlar; "Fan Püskürtmeli Dezenfektasyon Sistemi Alım İşi", "Türk Tarih Müzesi Binasına LED Ekran Alım İşi" ile "Etimesgut İlçesi Sınırları Dahilinde Çöplerin Toplanması, Nakli, Cadde, Sokak Meydan ve Pazar Yerlerinin Makine Marifetiyle Süpürülmesi Amacıyla Araç Kiralama İşi".
Söz konusu işler kapsamında alınan kesin teminat mektuplarının muhasebe kayıtlarının yapılmadığı, ihale dosyaları içinde kaldığı ve muhasebe birimine gönderilmediği tespit edilmiş.
Başka bir bulguda ise "Çöp toplama ve nakli, cadde ve sokakların makine ile süpürülmesi ve yıkanması hizmeti alımı" işlerinde araçların çalışma saatlerinin sağlıklı tutulmadığı ve bazı araçlara ait özelliklerin teknik şartnameye uygun olmadığı tespit edilmiş.
Bunun anlamı şu…
Hak ediş ödemelerinde araçların saat bazında hesaplanacağı sonucu ortaya çıkar. Bu nedenle araçların çalışma saatlerinin puantajının sağlıklı şekilde tutulması gerekir.
Sayıştay inceliyor tabii. Yapılan incelemede; Hak edişlere yani ödeme yapılan araçlara ait puantaj çizelgesinde tek vardiya çalışan araçlara 7,5 saat, iki vardiya çalışan araçlara 15 saat yazıldığı ve buna göre ödeme yapıldığı görülmüş.
Ancak çizelgede araçların hangi saatler arasında çalıştığı belirtilmemiş, bütün aylarda da buna benzer şekilde çizelge doldurulmuş. Ayrıca araçların teknik şartnameye de uygun olmadığı görülmüş.
Bazı araçlarda araç takip sisteminin olmaması, araç takip sistemi olan araçlarda ise bu sistemin tam ve doğru olarak çalıştırılmaması, araçların çalışma çizelgesinde hangi saat aralıklarında çalıştıklarının belirtilmemesi ve araçların kilometre bilgilerinin tespit edilmemiş olması dolayısıyla araçların çalışma saatlerinin tespiti için gerekli kontrollerin tam olarak yapılabilme imkânı yok.
Yani araçlar çalışmış mı çalışmamış mı belli değil.
Gelelim turpun büyüğüne!
Etimesgut Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü''ne bağlı Tıp Merkezi''nde muayene hizmetlerinin yapılması için muayene hizmetleri birim fiyat şeklinde ihale edilmiş. İhalede, muayene başına teklif verilmiş ve hak edişlerin gerçekleştirilen muayene bazında ödeneceği belirtilmiş.
Belediye de kendi kullandığı sistem üzerinden muayene sayısını baz alarak yüklenici firmaya hak ediş ödemesinde bulunmuş.
Tabii bu işler ile ilgili SGK ile de yapmış olduğu bir protokol var. Protokol gereği muayene sayısını SGK sistemi üzerinden alarak fatura ediyor. Ancak yüklenici firmaya ödenen muayene sayısının SGK''ya fatura edilen muayene sayısından fazla olduğu anlaşılmış.
Belediye yetkililerine sormuşlar tabii, hayırdır diye.
Belediye muayene sayısı farkının laboratuvar ve biyokimya hizmetleri ile ücretli bakılan hastaların SGK''ya fatura edilememesinden kaynaklandığını belirtmiş.
Gelin görün ki laboratuvar ve biyokimya hizmetleri muayene paket hizmeti kapsamında yer almakta ve bu hizmetlere ait muayene hizmetleri SGK''ya fatura ediliyor. Dolayısıyla muayene sayısı farkının bundan kaynaklanmadığı açık. Diğer taraftan ücretli muayene olan hasta sayısı ve bilgisi verilmediğinden farkın bundan kaynaklanıp kaynaklanmadığı anlaşılamamış.
Poliklinik hizmetlerine başvuran hastaların muayene girişlerinin "Hastane Bilgi Yönetim Sistemine" ve E-nabız sistemine kaydedildiği belirtilmiş ancak bu iki sistemden alınan muayene sayısında farklılık var.
Yani bu kayıtların da sağlıklı bir şekilde kaydedilmediği ortada.
Tabii Sayıştay durumu anlamaya çalışıyor ve tekrar soruyor. Bu sefer de Belediye, "SGK sisteminin bir ay geriden geldiğini muayene sayısının bu yüzden farklı olduğunu, hak edişleri SGK sistemine göre düzenledikleri takdirde doktorların maaşının bir ay geriden takip edeceği, bu durumun da işin etiğine aykırı olacağı"nı ifade etmiş.
Sayıştay yine süper bir tespit yapmış:
"SGK sistemi bir ay geriden gelse bile yıl sonunda veya sözleşmenin bitiminde SGK sistemindeki muayene sayısının firmaya ödenen hak edişteki muayene sayısı ile eşit olması gerekir. Buna rağmen yıl sonunda tüm poliklinik branşlarında SGK sistemindeki muayene sayısının firmaya ödenen hak edişteki muayene sayısından eksik olduğu görülmüş. Diğer taraftan İdare yüklenici firma ile sözleşme yapmıştır. Doktorlarla herhangi bir sözleşme yapmamıştır. Sözleşme gereği çalıştırılan doktorların ücretlerini ödeme yükümlülüğü yüklenici firmaya aittir. Dolayısıyla doktor maaşlarının hak edişle bir ilgisi bulunmamaktadır."
Değerli dostlar, garanti sadece şehir hastanelerinde verilmemiş. Belediyeye bağlı Tıp Merkezi''nde de garanti verilmiş ve kime ne ödendiği belli değil.
Daha kötüsü ne kadar ödendiği de belli değil.
Bitti sanıyorsunuz ama bitmedi.
Etimesgut Belediyesi''nde herhangi bir faaliyeti bulunmayan, organizasyonu, bütçesi ve mevzuatı olmayan Strateji Geliştirme Müdürlüğü kadrosunun ihdas edildiği ve atama yapıldığı görülmüş.
Sizin çocuğunuz dirsek çürütüp okulu bitirip, KPSS''den yüksek puan alıp memur olmayı beklerken, olmayan bölüme müdür ataması bile yapılmış.
Olmayan hastaya muayene yapılmış gibi ödeme yapılmış.
Yine neresinden tutsanız elinizde kalan bir yönetim örneği daha…
Yazık bu milletin alın terine…