Atatürk'ün Türkiye'si uçak ihraç ediyordu. Atatürk uçak biletlerini tren biletli seviyesine indirtmişti

Atatürk'ün Türkiye'si uçak ihraç ediyordu. Atatürk uçak biletlerini tren biletli seviyesine indirtmişti

Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk havacılığa büyük önem verirdi. Öyle ki Atatürk Türkiye’si yerli uçağını üretti. Bu uçakla yolcu taşımaya başladı. Yetmedi, Atatürk uçak biletlerinin fiyatını tren bileti seviyesine indirdi. Yaptığı yerli uçağı dünyaya ihraç eden Türkiye’nin uçak fabrikalarını Adnan Menderes 1954’te kapattı.

Nuri Demirağ ilk uçak mühendisimiz Selahattin Alanı ortak ederek uçak inşa etmeye başladı. 17 Eylül 1936 Beşiktaş’ta bir ARGE atölyesi açarak işe başladı. Nuri Demirağ NU.D 36 (1940), NU.D 38 (1944) yıllarında Türk malı uçaklar yapar. Bu uçaklar Amerikan yapımı uçaklarla boy ölçüşebilecek niteliktedir. THK, Beşiktaş’taki fabrikaya ilk olarak 65 adet planör, sonrasında 10 adet başlangıç eğitim uçağı sipariş etti.

Nuri Demirbağ

Planörler, 1937-1938 yıllarında tamamlanarak teslim edildi Nuri Demirağ’ın Beşiktaş’taki fabrikada yapılan ve hiç bir bozukluk göstermeden başarılı uçuşlarına devam eden uçakları, Türkiye’de olduğu kadar yurtdışında da büyük yankılar uyandırmıştı. Hele çift motorlu, barışta yolcu uçağı, savaşta istenildiği zaman eksiksiz bir bombardıman uçağı görevini yerine getiriyordu Türklerin kendi uçaklarını kendilerinin yapması belli başlı uçak fabrikalarını endişelendiriyordu. İngiliz ve Almanlara göre Amerika’nın endişeleri daha büyüktü.

Atatürk Türkiye’si yerli uçağını üretti. Bu uçakla yolcu taşımaya başladı. Yetmedi, Atatürk uçak biletlerinin fiyatını tren bileti seviyesine indirdi.

12 Mayıs 1937’de Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk imzalı kararnamede şu ifadelere yer verilmektedir:

“Tayyare yolcu ücretlerinin diğer memleketlerdeki gibi tren ücretleri ile ahenktar olması için posta tayyareleri ile nakledilecek yolculardan 15280 sayılı kararnameye bağlı talimatnamede yazılı ücretler yerine sigorta da dahil olduğu halde İstanbul-Ankara için otuz, İstanbul-Eskişehir ve Ankara-Eskişehir için on yedi, Yakında başlanacak olan İstanbul-Diyarbekir hattından İstanbul-Kayseri için elli, İstanbul-Diyarbekir için seksen iki buçuk, Eskişehir-Kayseri için otuz yedi, Eskişehir Diyarbekir için altmış dokuz buçuk, Ankara-Kayseri için yirmi, Ankara-Diyarbekir için elli iki buçuk ve Kayseri-Diyarbekir için otuz iki buçuk lira alınması Milli Müdafaa Vekilliğinin 7/2/934 tarih ve 36/1662 sayılı tezkeresi ve Maliye Vekilliğinin 10/05/934 tarih ve 9290/49 sayılı mütalaanamesi üzerine İcra Vekilleri Heyetinin 12/5/934 toplanışında tasvip ve kabul olmuştur”

 


Ancak Atatürk öldükten sonra bu alana ilgi azalmış devlet desteğini çekmiş Amerika’ya -Türkiye’ye uçak satması için- ön ayak olan kişi Ahmet Emin Yalman Acenteliğidir. 1939’da THK, sipariş ettiği 65 adet uçak zamanında teslimat yapılmaması gerekçeleriyle sözleşmeyi feshetti.

SAM AMCA VE UZANTILARI


Ne gariptir ki THK’nın almadığı bu uçaklar 16.000 uçuş yapar, senelerce uçar ve bir tek kaza dahi olmaz. 1941-44 yılları arasında ABD Türkiye’ye 95 milyon dolarlık savaş malzemesi vermiş ABD’den gelen malzemelere bir bedel ödenmemesine rağmen bu malzemelerin bakımı için her yıl bütçeden 400 milyon TL aktarılır ABD Yalman’a uçak sanayi konusunda temsilcilik verir.

Ne hikmetse yakınlarının acentesi olduğunu bile bile Fransızlar da Yalman’a acentelik verir. Bu acenteliğin uçaklarını alıp da Nuri Demirağ’ın uçaklarını almayan 1949’un Hava Kuvvetleri Komutanı şu vahim sözleri söyler: “Amerikan yardımından bedava uçak almak dururken uçak fabrikanıza sipariş verirsem yarın bu millet beni asar.”

1920’li ve 1930’lu yıllarda büyük fedakârlıklarla elde edilen savunma sanayi imkan ve kabiliyetleri kaybedilmeye başlanmış ve yurtiçi siparişleri azalmış ve tüm bunlardan dolayı 1952’de uçak fabrikası, 1954’te uçak motoru fabrikası Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na devredilmiştir, yani kapatılmıştır.

1950 yılında, özellikle ABD askeri Marshall yardım projesi nedeniyle, yeterli siparişi ordudan alamayınca, fabrika mali zorluklara düşmüştür. Haziran 1952 tarihinde faaliyetlerine son verip Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na devredilmiştir. 1956 yılına kadar mevcut uçak üretim projesine devam eden fabrikada, 1962 yılında tüm havacılık faaliyetleri durdurulmuştur.

1952 – 54 yılında MKE, Türk Hava Kurumu THK’nın geliştirdiği, aralarında Model 3 olarak yeniden adlandırılan Mehmetçik‘in de bulunduğu 6 ayrı modeli imal etme kararı aldı. Mehmetçik projesinin jet motorlu bir eğitim uçağıydı.

Aynı yıl ABD, Lockheed T-33 tipi jet eğitim uçaklarını Türk Hava Kuvvetleri’ne hibe etmesiyle projenin uygulanmasından vazgeçildi. 1957 yılına gelindiğinde ABD Yardımının ön gördüğü koşullar neticesinde yapılan anlaşmalar ile hükümetin emri sonucunda Türkiye’deki uçak üretimi tamamen durduruldu.

Dönem Adnan Menderes dönemidir…

İlgili Haberler