Türkiye genelinde art arda çıkan yangınların ardından yangın söndürme uçaklarının yetersizliği tartışılmaya devam ediyor.
AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, THK’ya ait uçaklarının neden kullanılmadığına dair gelen eleştirilere, “Türk Hava Kurumu''nun elinde uçaklar varmış, neye göre söylüyorsun neyi biliyorsun? Türk Hava Kurumu''nun şu anda elinde buralarda rahatlıkla kullanılabilecek uçak yok. Bunlar duymaz uydurur uydurur kabilinden konuşuyor” şeklinde yanıt vermişti.
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ise yangınlarla mücadelede topu belediyelere atmış ve “Orman teşkilatı yerleşim yerlerini korumaktan, birinci derece sorumluluk belediyelerdedir. Ormanların yanmasına müsaade etmek zorunda kaldık. Ormanların yanması da sahayı daha da genişletti.” diye konuşmuştu.
1 YIL ÖNCE TEK TEK YANIT VERMİŞ
Yeniçağ yazarı Murat Ağırel, THK Kayyum Heyeti Başkanı Cenap Aşçı’nın, 1 yıl önce Habertürk’te Airport isimli programda yangın söndürme uçaklarıyla ilgili yaptığı açıklamalar ve yine Aşçı''nın bir haftadır devam eden orman yangınlarına ilişkin yaptığı açıklamaları derledi.
Aşçı, geçtiğimiz yıl yaptığı açıklama ile ilk olarak Bakan Pakdemirli’nin iddiasına yanıt vermiş:
“Biz göreve başlar başlamaz dedik ki ‘bizim uçaklarımız ne durumda?’ 9 uçağımız var, bu uçaklarımızın 3’ü önceki yıllarda havacıların deyimiyle ‘kaybolmuş’ durumda. 4 uçağımız uçuşa hazır. Beşinci ve altıncı uçağı da 150 bin dolar biz 6 uçağı haziranda getirebiliriz. Bu niye olmadı diye soruyorsunuz ya, ben konuşmamın en başında da söyledim. Bu işin sahibi Orman Bakanlığı.”
“Uçak meselesine gelince, geçen yıl Tarım Bakanlığı’na maalesef bizim kurumumuz içinden de dezenformasyon yapılmış. Uçaklarımızın motorlarının olmadığı, bakımlarının yapılmadığı, bu uçakların uçulamadığı şeklinde yanlış bilgiler gitmiş. Kanada Viking firması bunları üretmiş. Bunlara temasa geçtik, davet ettik, sağolsun geldiler. Ben 6 uçağımızı incelettim teknik olarak. Bunlar nedir, ne durumdadır, baktılar. Geçen yıllarda bizim şöyle bir sıkıntımız olmuş, bizim uçaklarımıza önceki yıllarda bakım yapılmış, bazı yedek parçalar takılmış. Bunların sertifikaları yoktu. Viking firması bunları tamamladı. Sivil Havacılık kuralları gereği en ufacık vidasına kadar, hangi parça takıldığı, ne zaman takıldığını her şeyi biliyoruz. Sivil Havacılık kuralları gereği artık bu uçaklarımız güvenli hale gelmiştir. Bu uçakların yedek parça bulma süresini Viking firmasına sordum. Onlar da bize 4 ila 6 uçak arası 7 yıla kadar yedek parça ve bakım garantisi verdiler. Biz bunu muhataplarımıza duyurmuş olalım.”
Türk Hava Kurumu Kayyum Heyeti Başkanı Cenap Aşçı, uçakların bakım sorumluluğu ile ilgili bir soruya ise "Bakım yapma sorumluluğu Türk Hava Kurumu''nun kendisindedir, uçaklara bakım yapılması için öngörülen maliyet 4 milyon dolar" yanıtını verdi
Ancak Aşçı, son yaptığı konuşmada ise "uçak hiç uçmasa da 100 bin km uçsa da o parçalar değiştirilmek zorunda. Bu uçakların değişmesi gereken parçaları geçen yılki 750 bin dolar olan uçak, bu yıl 2 milyon dolara çıktı." ifadelerini kullandı.
"BİZİ SAF MI SANIYORSUNUZ?"
Murat Ağırel, derlemenin sonunda ise Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ile THK Kayyumu Cenap Aşçı''yı istifaya davet etti.