Antika denilen uçaklar şov yapıyor

Antika denilen uçaklar şov yapıyor

Türkiye’deki yangınları söndürme çalışmaları için Hırvatistan ve İspanya’dan Türkiye’ye gönderilen ve Türkiye’de hurda diye kullanılmayan yangın söndürme uçaklarının 43 dakikada 4 kez sorti yapabildiği ortaya çıktı.

Odatv’den Gürkan Karakullukçu’nun haberine göre, Türk Hava Kurumu''nun (THK) kullanılmayan uçakları yangınların başlamasının ardından yeniden gündeme geldi.

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan yangın söndürme çalışmalarıyla ilgili açıklamasında, "THK''nin elinde buralarda rahatlıkla kullanılabilecek uçak falan yok. 45 helikopter ile bunlar fonksiyonel helikopterler, bunlarla çalışıyoruz. İnsansız hava araçlarımızla bölgelerin durumunu sürekli inceliyoruz" ifadelerini kullandı.

ÇOK DAHA VERİMLİ UÇAKLAR KULLANIYORUZ
Konuyla ilgili yangın bölgesinde konuşan Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ise "Hala antikacı dükkanı gibi 1960''lardan kalma uçakları kullanalım tarzında açıklamalar yapılıyor. Bu bizleri üzmekten başka bir şey değil ama bizim işimiz matematik. Orman teşkilatı bunları istemediği için, bunları kullanmayı 2-3 sene evvel bıraktık. Son teknoloji, çok daha iyi olan, çok daha su atan, çok daha verimli uçaklar kullanıyoruz" ifadelerini kullanıldı.

AVRUPA BİRLİĞİ’NDEN YARDIM İSTEMİŞ
Açıklamaların ardından iktidar yangının 5. gününde Avrupa Birliği''nden yardım istemiş, Hırvatistan''dan 1, İspanya’dan 2 uçak gelmişti. Gelen uçakları ise Canadair''in ürettiği CL-415 modeli... THK''nin elinde bulunan uçaklar ise kurumun sitesinde yine Canadair''in ürettiği CL-215...

(Hırvatistan''dan gelen uçağın bulunduğu yerler)

Bu iki tip uçak arasında çok fazla bir farklılık bulunmuyor. Temel fark olarak aviyonik sistemler, motor tipi ve motor gücü farklılığı var. Aldığı su miktarları farkı da hemen hemen aynı... Şirketin yayınladığı bilgilere göre, CL-215’ler 5 bin 346 litre, CL-415’ler de 6 bin 137 litre su alıyor... Türkiye''nin elinde bulunan helikopterler 1 saatte ortalama 8 defa su atarak toplam 20 ton su, Rusya''nın gönderdiği uçak ise bir sortide 12 ton su alabiliyor... Ayrıca Rusya''nın gönderdiği uçak yüksek hızla uçuş yaptığı için manevra kabiliyeti, CL-215''lere göre düşük. Bu nedenle su yüksek irtifalardan atılıyor. Bu da suyun havada buharlaşmasına neden oluyor...

UÇAKLAR HIZLICA HAZIR OLABİLİR
Ayrıca geçtiğimiz günlerde konuşan eski THK Başkanı Ahmet Bertan Nogaylaroğlu, Rusya''dan getirilen uçakların Türkiye''nin coğrafi yapısına uygun olmadığını belirterek, kurumun elindeki uçakların hızlıca hazır olabileceğini söylemişti.

İki uçak arasında temel farklılıklar ise şöyle:

ODATV UÇUŞ KAYITLARINA ULAŞTI

Tüm bu tartışmalar devam ederken, Hırvatistan ve İspanya''nın gönderdiği uçakların performansı merak konusu oldu.

Hırvatistan''ın gönderdiği uçağın uçuş kayıtlarına ulaşıldı. Uçuş kayıtlarına göre, Antalya''daki bir yangında müdahalede bulunan CL-415 tipi uçağın 06.39''da (UTC) uçuş bölgesine su atmaya başladığı görülüyor. Aynı uçak saat 07.22''de ise yangın bölgesi üzerindeki uçuşunu tamamlayarak havalimanına geri dönüyor. Kayıtlara göre uçak 43 dakikada yangın bölgesinde 4 kez sorti yaptığı görülüyor... Bu da 43 dakikada CL-415 uçağının yaklaşık 24 bin ton su attığını gösteriyor...

İlgili Haberler