Milli Gazete''nin haberine göre, dolar kuru ve Brent petrol nedeniyle akaryakıt fiyatlarına Mart ayında zam üstüne zam geldi. Her ne kadar son günlerdeki Brent Petrol''deki düşüşle birlikte indirim beklentisi artsa da 20 TL''nin üzerindeki benzin ve motorin fiyatı nakliye sektöründe navlun krizine neden oldu. Dünya yazarı ekonomist Şeref Oğuz, nakliye sektöründeki krizin önüne geçilmesi için dikkat çeken öneride bulundu.
Nakliye, satış fiyatını geçtiğini ve tedarik zincirindeki akaryakıt külfeti çözülmezse mal sevkiyatı pek çok alanda duracağını vurgulayan Oğuz, "Devletin, tıpkı kura getirdiği fren gibi akaryakıt için de enflasyon tedbiri almasını şart koşuyor. Rusya- Ukrayna geriliminin tetiklediği petrol rallisi dinene kadar hükümet; vergi korumalı akaryakıt çözümünü sunabilir. Eğer vergi korumalı akaryakıt uygulanırsa halen litresi 22 lira pompaya yansıyan fiyat, ÖTV ve KDV’lerden devletin vazgeçmesi halinde 10 TL’ye düşecektir. Bu da nakliyede depolara soluk aldıracaktır." ifadelerini kullandı.
ŞEREF OĞUZ''UN KÖŞE YAZISI
"Akaryakıt zamları işletmelerde navlun krizine dönüştü. Bazı ürünlerde nakliye, satış fiyatını geçti. Tedarik zincirindeki akaryakıt külfeti çözülmezse mal sevkiyatı pek çok alanda duracak. Bu da zaten enflasyon yüzünden durgunluğa doğru yol alan sektörleri tamamen işlemez hale getirecek.
Bunun önüne geçilebilmesi için devletin, tıpkı kura getirdiği fren gibi akaryakıt için de enflasyon tedbiri almasını şart koşuyor. Rusya-Ukrayna geriliminin tetiklediği petrol rallisi dinene kadar hükümet; vergi korumalı akaryakıt çözümünü sunabilir.
POMPALAR PARA BASIYOR
Bizler ürettiğimizi, lastik tekerlek üzerinde ve cari açık üreterek nakletmeyi seçtik, demiryoluna önem vermedik. Öyle ki rayları modernleştirirken dahi yolcuları hızlandırdık fakat malları TCDD’nin ilkel işletme anlayışında yavaş ve özensiz taşımaya terk ettik.
Ancak petrol rallisiyle misal mazot, 22 lirayı dahi aştı. Eğer vergi korumalı akaryakıt uygulanırsa halen litresi 22 lira pompaya yansıyan fiyat, ÖTV ve KDV’lerden devletin vazgeçmesi halinde 10 TL’ye düşecektir. Bu da nakliyede depolara soluk aldıracaktır.
İKİ SORU İKİ CEVAP
Vergi korumalı akaryakıt (VKA) neden gerekli?
Çünkü petrol fiyatları işletmelerin üzerinde nakliyeyi imkânsız kılacak düzeye çıkardı. Bütçeye getireceği yükün 25 milyar dolar olması hesaplanıyor. Ancak tedarikteki kontak kapama riski çok daha büyük külfet getirecektir ekonomiye…
Bundan yalnızca yerel yönetimlerin toplu taşıma araçları ve işletmelerin kişisel araçlar hariç üretimde kullandıkları vasıtalar yararlanmalı."