Akaryakıtın litresinde 1 TL zarar etiklerini açıklayan K-PET ve ALPET, bu farkın pompa satış fiyatına hemen yansıması talebi karşılanmayınca istasyonlara akaryakıt satışını durdurmuş; Ada’daki akaryakıt istasyonlarında uzun araç kuyrukları oluşmaya başlamıştı.
Üç gündür yaşanan akaryakıt krizi sonrası K-PET ve ALPET firmaları ile görüşen Kıbrıs Türk Benzinciler Birliği Başkanı Levent Çağdal, “Bugün itibariyle K-PET ve ALPET, limitli olarak benzin istasyonlarına euro-diesel ve kurşunsuz 95 vermeye başladılar” dedi.
“KRİZ GELMEDEN DÜZELTİLMELİYDİ”
Yaşanan akaryakıt krizine dövizdeki yükselişin neden olduğunu açıklayan Çağdal, “Aylık akaryakıt tüketimi 25 milyon litre düzeyindedir. Dünkü krizi yaşamamamız gerekiyordu. Dağıtım şirketleri ve hükümet yetkilileri bu kriz gelmeden bu durumu düzeltmeliydi. Akaryakıt fiyatları tüm ülkelerde maalesef yükselmekte. Para birimimiz de eş zamanlı değer kaybediyorsa sıkıntı daha da büyüyor” dedi.
"ŞU AN İÇİN SORUN KISMEN ÇÖZÜLMÜŞ DURUMDA”
Levent Çağdal, adada yaşanan akaryakıt krizini şöyle değerlendirdi:
“Dağıtım şirketleri ALPET ve K-PET, benzincilere yakıt vermeyi durdurmuştu. Sebebi de gelen yeni stok kurşunsuz 95’in maliyetinin yaklaşık 1 TL litrede zamlı gelmesiydi. Akaryakıt fiyatları, 15 iş gününde bir otomatik fiyatlandırma diye bir sistem ile belirleniyor. Bu formülde önemli faktörler, rafine edilmiş yakıtın borsa fiyatı ve TL’nin dolar karşısındaki değeri. Son 15 günde yakıt fiyatı ton başına 60 dolar yükseldi, kur da yaklaşık yüzde 5 arttı.
Güney Kıbrıs da 1 litre yakıt 1,35 eurodur (15 TL), Almanya’da 1,85 eurodur (21TL. Bizde ise 7,84 TL’dir. Avrupa’da devletler yakıttan aldıkları vergiler ile yol, köprü ve karayolları alt yapılarını düzenlerler.
Türkiye’de de otomatik fiyatlandırma var. Orada fiyat yüzde 3 yukarı veya aşağıya geldiğinde pompa fiyatına otomatik yansıyor. Belki KKTC için de bu formül daha iyi bir çözüm olur. Şu an sorun kısmen çözülmüş durumda.”