Yaşadığı yeri haritada gösteremezsiniz ama Tuva Türklerinin konuştukları dil öz Türkçe. Dinimiz başka Dilimiz Türkçe

Yaşadığı yeri haritada gösteremezsiniz ama Tuva Türklerinin konuştukları dil öz Türkçe. Dinimiz başka Dilimiz Türkçe

Rusya’nın Sibirya bölgesindeki Tuva Türklerinin kullandığı Türkçe ile Türkiye’de kullanılan Türkçe’nin birbirine yakınlığı dikkat çekiyor.

Sosyal medyada gündeme gelen bir videoda kendi çalgısını yaptığını belirten bir Tuva Türkü’nün kullandığı dilin, Türkiye’de konuşulan Türkçe ile benzerliği dikkat çekti.
Adının Papizan Badaroğlu olduğunu söyleyen halk sanatçısı, Tuva milletinden olduğunu ve soyunun Adar İrgil’e dayandığını söylüyor.
Kendi yaptığı telli çalgının ardından Topşul olduğunu anlatan Badaroğlu, Tuva Türkçesiyle konuştuğunu ve dilinin Türk dili olduğunun altını çiziyor.
"Dinimiz başkadır" diyen halk sanatçısı tekrar tekrar dilimiz Türkçedir diyerek Türklük vurgusunda bulunuyor.
Üç telli çalgısından bahseden Tuva Türkü, çalgının ön yüzünün koyun derisinden yapıldığını söylüyor.

TUVA TÜRKLERİNİN DİNLERİNE DAİR

Günümüzde Tuva Türkleri hem Gök Tanrı inancının günümüze yansıması olan Şamanizm'i hem de Tibet Budizm’i olan Lamaizm'i benimsemişlerdir.
Büyük çoğunluğu eski Sovyet bilim insanları olan bir kesim (Mikaylovskiy, Haruzin, Potapov, Alekseev gibi) Şamanlığı Türklerin orijinal dini kabul ederken, aralarında Mircea Elide, Jean Paul Roux, V. Jochelson, V. Bogoras, Hikmet Tanyu, Osman Turan, İbrahim Kafesoğlu'nun da bulunduğu bilim insanı ve yazarlar ise şamanlığı bir din değil Kuzey Asya topluluklarının dini duygularını içeren ve öteki alem varlıklarına hükmeden bir tür kült olarak görmektedirler.

Antik ve Orta Çağ’daki çok yaygın olan sihirlerden farkı, onların kişisel olmalarına karşılık, şamanlığın başta Orta Asya ve Kuzey Asya halkları olmak üzere, Hunlar, Göktürkler, Oğuzlarda Türkiye de Anadolu da, Alevi ve Bektaşilerde Altay ve Tuva Türkleri'da, Tunguzlar’da, Moğollar’da, Mançular’da, Laponlar’da, Eskimolar’da, Vogullar’da, Ontiyaklar’da,Samoyedler’de, Kafkaslar’da, Hindistan’da, Çin’de, Japonya’da, Endonezya’da, Malezya’da, Polinezya’da, Avustralya’da, Büyük Okyanus’un diğer adalarında, Alaska’da, Grönland ve İzlanda’da, Kuzey Amerika’da, Guyana’da, Amazon bölgesinde ve Afrika’nın birçok yerinde (ufak tefek ayrılıklar bir yana) temel ilkeler değişmemek koşuluyla az ya da çok kalabalık cemaatin bulunmasıdır. Şamanlığın ne zaman ortaya çıktığı, ne gibi değişiklikler geçirdiği kesin olarak bilinmemektedir.
Şamanizm' in köken olarak anaerkil dönemde ortaya çıktığı tahmin edilmektedir, şaman sözcüğü için dört farklı görüş öne sürülmektedir ;
Şaman kavramı, Hindistan’daki Pali dilinde ruhlardan esinlenen kişi anlamına gelen "samana" sözcüğünden türemiştir,
Şaman kavramının kaynağı, Sanskritçe ’de Budacı rahip anlamına gelen samana sözcüğüdür,
Şaman kavramı, Mançu dilinde oynayan zıplayan, bir iş görürken sürekli olarak hareket eden anlamındaki saman kavramından gelir.
Tunguz kökenlidir. Yuçen dilinde "şan-man" büyücü demektir.
Sözcüğün Ön Türklerde asli Kam, kaman diğer dillerde verilen adi Şaman’dır.

4 çeşit şaman vardır, Ak, kara, şifacı ve kartal.

Türklerin göçlerle tüm kıtalara yayılması nedeniyle çeşitli topluluklarda ortak törenler ve geleneklerle şamanlar karşımıza çıkar.
Eski Mısırda, Mu ve Atlantis kıtalarında, Sümer tabletlerinde anlatılan birçok ergenleşmeyi şamanlar yaparlar, Türklerin kadim kültürü ve kayıp tarihlerin göksel bilgeleridirler.
Şamanların öğretileri diğer mistik ve ezoterik inanç ve oklit cemiyetlerden çok farklıdır. Ses ve dalga olarak titreşime girip rezonansa erdiğinde kartal, kurt, ayin vb. birçok hayvan donu yani sekline girebilirler.
Şamanları tanımak için geçmişte Sovyetlerde araştırmalar ünlü Japon yönetmen Akira Kurosowa, Dersula Uzala filminden yolculuk sırasında Şamanlarda konu etmiştir.

İlgili Haberler