“Y uygulamasının hareketlerinizi takip etmesine izin verir misiniz?” “X uygulaması bütün hareketlerinizi izlemek istiyor izin verir misiniz?"
Haberglobal''in derlediği habere göre; Eğer bir iPhone sahibiyseniz ve telefonunuzu bu ay çıkması beklenen iOS 14.5’e güncelleyecekseniz uygulamalarınız yukarıdaki soruları size sıkça sormaya başlayacak demektir.
Uygulama geliştiricileri kişilerin uygulama içindeki davranışları ve uygulamalar arası geçişlerdeki davranışlarını takip edip buradan elde ettikleri verileri reklam verenlere satmak istiyor. Bu verilere sahip reklamcılar ise dijital ortamda doğru ürünü doğru tüketiciye göstermenin yollarını arıyor.
iOS 14.5 güncellemesinden önce telefonunuzun ayarlar bölümüne girip uygulamaların sizi takip etme özelliğini devre dışı bırakabiliyordunuz ama bu çok az insanın uğraştığı bir şeydi. Apple yeni sistem güncellemesi ile kullanıcılara kişisel verilerin mahremiyeti üzerinde daha çok kontrol sağlamayı hedefliyor. Peki uygulamanın hareketlerinizi takip etmesi ile etmemesi arasında sizi ilgilendiren ne var?
BİR SANİYE… UYGULAMALAR BENİ TAKİP Mİ EDİYOR?
Evet uygulamalar sizi takip ediyor. İnternet sitelerindeki cookie’ler yerine uygulamalardaki gizli bir numara sayesinde sizin hareketlerinizi takip eder. Buna IDFA (Identifier for Advertisers) ismi veriliyor.
Şöyle düşünün, her öğün ne yediğinizi hesapladığınız bir zayıflama uygulaması kullanıyorsunuz. Bu uygulamayı indirdikten birkaç saat sonra Facebook veya Instagram’da gezinirken kilo vermek veya sağlıklı yiyecekler üzerine reklamlar görmeye başlayabilirsiniz.
Bu sizin ön planda gördüğünüz kısmı. Arka planda Facebook sizin IDFA numaranızı kullanarak bilgileri eşleştiriyor. IDFA sayesinde Facebook’un elinde indirdiğiniz uygulamalar, satın alma geçmişiniz ve lokasyon bilgilerinize kadar pek çok bilgi oluyor.
NEDEN BU UYARILAR ÇIKMAYA BAŞLAYACAK?
21. yüzyılda herkes teknoloji şirketlerinin nasıl kişisel verileri kullandığı konusunda fikir sahibi. Apple bu kez bunu biraz daha net hale getirerek son kullanıcılara göstermeye başladı.
APPLE BUNU NEDEN YAPIYOR?
Firma son yıllarda kişisel verilerin mahremiyetine ilişkin adımlar attı. Örneğin 2017 yılında iOS ve Mac cihazlarda yer alan Safari tarayıcılar web sitelerinin kullanıcı hareketlerini takip etmelerini zorlaştırmıştı. Facebook resmi bir açıklama ile Apple’ın son düzenlemesine karşı çıktığını ifade etti.
UYGULAMANIN BENİ TAKİP ETMESİNE İZİN VERMEZSEM NE OLUR?
Hiçbir şey olmaz. Söz konusu uygulamayı kullanmaya devam edebilirsiniz.
UYGULAMANIN BENİ TAKİP ETMESİNE İZİN VERİRSEM NE OLUR?
Mevcut düzene devam edersiniz. Uygulama hareketlerinize göre dijital reklam görür, uygulamanın sizin hakkınızda bilgi toplamasına izin vermiş olursunuz. Bazı uygulamalar neden bu datalara ihtiyaçları olduğu konusunda tüketicileri bilgilendiren metinler hazırlıyor ve kullanıcıları ikna etmeye çalışıyorlar. Çünkü bir uygulama ücretsizse orada ürün kullanıcının kendisi veya kişisel bilgileridir.
FACEBOOK YAKIN ZAMANDA TARTIŞMALARIN ODAĞINDAYDI
WhatsApp''in geçen aylarda sohbetlerden süzdüğü verileri üçüncü taraflar ve reklam verenler ile paylaşacağını açıklaması dünya çapında bir infiale sebep olmuştu. WhatsApp krizin ardından bir açıklama ile durumu düzeltmeye çalışsa da geçen ocak ayında pek çok kullanıcı kişisel verilerin tehlikede olduğunu hissederek farklı anlık mesajlaşma uygulamalarını tercih etmeye başlamıştı. İş öyle bir boyuta gelmişti ki WhatsApp''in Türkiye birimi kişilerin telefonlarına Türkçe bir mesaj göndererek ''sohbetlere erişemediklerini'' savunmuşlardı. WhatsApp''in sahibi de Apple''ın yeni şeffaflık modeline ilk itiraz eden platform olan Facebook.