Telefon uygulaması aracılığıyla taksi hizmeti veren Uber''in birçok ülkede ‘agresif lobi faaliyetleri’ yürüttüğü ortaya çıktı. Dünya genelinde 72 ülkede faaliyet gösteren UBER hakkındaki belgeler İngiliz gazetesi The Guardian’a sızdırıldı.
Yayınlanan dosyada Türkiye''ye ilişkin belgelerde UBER''in Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Erdoğan ile görüşmek için yürüttüğü lobi faaliyetleri ifşa oldu.
Türkiye''de ruhsatsız araçlarla büyümesiyle taksicileri ayağa kaldıran UBER, Türkiye''deki varlığını garantilemek için Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan''a yakın isimleri merceğine aldı.
Sızdırılan dosyalara göre UBER Erdoğan’a ulaşmak için dönemin Ekonomiden Sorumlu Başbakan Yardımcısı Ali Babacan ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ile görüştü.
DW Türkçe''nden Pelin Ünker''in haberine göre UBER, ilk olarak AKP kurucularından olan ve bir danışmanlık firması bulunan Cuneyd Zapsu''ya ulaştı.
Kayıtlara göre UBER yöneticileri İstanbul''da, Zapsu ve şirket yetkilisi ile bir yemekte bir araya geldi. Görüşmede Zapsu''nun şirketi, Uber''in Türkiye pazarında işlerini kolaylaştıracak kilit kişileri belirledi. Valilerden belediye başkanlarına, taksi plakası sahiplerinden medya şirketlerinin başkanları ve içişleri, ulaştırma ve maliye bakanlarına yaklaşık 30 kişilik bir liste sunan Zapsu''nun şirket yöneticisi, bu kişilerin kim oldukları ve şirketten duymak istedikleri mesajın ne olduğu konusunda Uber''e yardım edeceklerini belirtti. Ayrıca 2015 seçimlerinin öncesi ve sonrasında doğru iletişim kanalları kurmaları için şirkete rehberlik edeceklerini ifade etti.
Görüşmenin ardından Aralık 2014''te Zapsu''nun danışmanlık firması Uber''e bir anlaşma taslağı gönderdi. Taslağa göre Zapsu, üç aylık lobi faaliyeti için ayda 50 bin dolarlık ücret talep ediyordu.
Üst düzey bir yönetici, "Fiyat çok yüksek ama muhtemelen Türkiye''de gerçekten büyümemizin tek yolu Cuneyd Zapsu gibi nüfuz sahibi birinin bizi önemli Türklerin radarına sokması" dedi. Ancak iki şirket fiyatta anlaşamayınca o dönem resmi bir anlaşma yapılmadı.
Yazışmalarda Zapsu''nun Erdoğan''ın ilk döneminden olduğu ve etkisini yitirdiğini dile getiren şirket yöneticileri, kendisine son çare olarak başvurmayı düşünerek yeni alternatiflere yöneldi.