Liselere geçişte SBS’nin yerine getirilen 6 dersten 12 sınav yapılmasını öngören Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi’nin (TEOG) ilk dönem sonuçları dün açıklandı.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf gayrimüslim öğrenciler e-okul sistemine ‘G’ yani “Sınava girmedi” diye kodlanıp sıfır almış gibi işlem gördüler ve 33.34’e varan puan kaybı yaşadılar.
Seviye Belirleme Sınavı (SBS) yerine liselere geçiş için getirilen Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi (TEOG), daha ilk sınavlarında hata verdi. 6 dersten her dönem birer tane olmak üzere yılda toplam 12 sınav yapılmasını öngören sistemin ilk 6 sınavı, geçen yıl 28-29 Kasım’da gerçekleştirildi.
Bu 1. dönem sınavların sonuçları da dün açıklandı. Ancak azınlık okullarında okuyan öğrenciler, merkezi sistemle yapılan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin sınavından muaf olmalarına rağmen sınavlara “girmemiş” olarak işlendi ve hepsi “sıfır” almış kabul edilerek notları hesaplandı. Azınlık öğrencileri din dersi sınavı hariç, diğer öğrencilerle birlikte Matematik, Türkçe, TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Fen ve Teknoloji ile Yabancı Dil dersleri sınavlarına girdi. Bu dersin ilk yazılısı merkezi sınavla, ikinci yazılısı da okullarda yapıldı. Azınlık öğrencilerinin ilk din sınavı da kendi dinlerinde yine okullarında gerçekleştirildi.
Sıfır verip 3’e bölünce
Habertürk gazetesinden Sultan Uçar’ın haberine göre; Ancak MEB, bu öğrencileri e-okul sistemine “Sınava girmedi” diye ‘G’ koduyla işledi. Öğretmenler okullarda yaptıkları 2 sınavdan yalnızca birini e-okul sistemine girebildi, diğer sınavı MEB sistemi izin vermediği için işleyemedi. Ama MEB, bu sınavı “merkezi” kabul etti, öğrencileri girmemiş gördü ve sıfır almış gibi işlem yaptı. 2 yazılı 1 de sözlü notunun bölünmesiyle oluşan not hesaplamasında onların bir sınavı “0” olarak kabul edildi, notların toplamı 2’ye değil, 3’e bölündü.
Bakan Avcı inceliyor
İstanbul-Feriköy’deki bir Ermeni Ortaokulu’nda tüm testleri doğru yapan ve kendi okulunda gördüğü din dersinin sınavlarından da 90 puan alan derece adayı bir öğrenci, 30 puan kaybı olduğunu anlayınca itiraz etti. Öğrencinin sınavlardan 180 olan notu 2 yerine 3’e bölünmüş, 90 olan ortalaması 60’lara inmişti. Liselere yerleştirmelerde merkezi sınavlarla birlikte tüm derslerin notları da etkili olacağından bu öğrenci en gözde liselere giremeyecek. Öğrencinin dikkatiyle tüm öğrenciler incelendi ve hata bulundu. 100 tam puan alanlarda düşüş 33.34 puana kadar çıktı. Ermeni cemaati’ne bağlı okullar, MEB’e “acil” koduyla itiraz etti. Bu itiraz üzerine MEB inceleme başlatırken, Bakan Nabi Avcı’nın hatanın düzeltilmesini istediği öğrenildi.
Hesaplama nasıl yapılıyor?
Yeni sisteme göre her dönem 2 yazılısı olan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinin ilk sınavları, her dönem 3 yazılısı olan Türkçe, Matematik, Yabancı Dil ile Fen ve Teknoloji dersinin ikinci sınavları MEB tarafından merkezi olarak yapılıyor. Bu derslerin diğer sınavları ise öğrencilerin öğretmenlerince okullarında gerçekleştiriliyor. Bu arada öğretmenler performans ve derslere devamlarını dikkate alarak öğrencilere Performans Belirlemeye Yönelik Çalışmalar (PBYÇ) başlığı altında not veriyor. Bu notların toplamı ile öğrencilerin sınavlarda aldığı notlar toplanıyor ve kaç sınav yapıldıysa, PBYÇ’de dikkate alınıp bölünerek not ortalaması bulunuyor. Örneğin Din ve İnkılap Tarihi’nin 2 sınavı ve PBYÇ toplanıp 3’e, Türkçe, Matematik, Yabancı Dil ve Fen not ortalaması da 3 sınav ile PBYÇ toplanıp 4’e bölünüyor. İşte din dersinden muaf olan öğrencilerdeki hata bu hesaplamadan kaynaklandı. Onların birinci yazılıları 0 kabul edildi ve not toplamı 3’e bölünerek, not ortalamaları bulundu. Oysa onların not ortalamalarında okullarda yapılan 2 sınav ve PBYÇ toplanıp 3’e bölünmeliydi.