Independent Türkçe''den Esra Öz''ün haberine göre “Paylaşımlarınızın, sosyal medya trendleri ile daha uyumlu olduğuyla uğraşmaktan kurtulacaksınız. Fotoğraflarınız arasından hangisinin en fazla beğeni alacağını paylaşmadan öğreneceğiniz uygulamanın adı; Lisa.
Bu uygulama ile fotoğraf paylaşan kullanıcıların, zaman geçtikçe daha geniş takipçi sayısına ulaşma ve hesabını büyütme şansına eriştiğini söyleyen Dr. Öğr. Üyesi Nazım Kemal Üre, “Veri toplama izini aldığımız kullanıcılarımızdan ve açık kaynak veri setlerinden beslediğimiz özgün bir yapay zeka modelimiz var” diyor.
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)’nden sonra MIT’de doktorasını yapan Üre, İTÜ’de öğretim üyesi ve İTÜ Yapay Zeka ve Veri Bilimi UYGAR Merkezi’nde Genel Müdür yardımcısı olarak çalışıyor.
“2017 yılından bu yana geliştirilen ve 500 bin kişi tarafından indirilen Lisa, yüzde 80 oranında Instagram iletileri için doğru tahminde bulunuyor” diyen Üre, “Kullanıcılar sisteme fotoğraflarını yükledikten sonra modelimiz fotoğrafı ve eğer bizle paylaştıysa kullanıcının geçmiş gönderilerini inceleyip, paylaşımın ne kadar beğeni alacağını öngörüyor. Ardından çeşitli istatistiksel hesaplar uygulayıp bu öngörüyü kullanıcının işine yarayacak bir formata getiriyoruz” şeklinde bilgi veriyor.
“Yapay zeka literatüründeki en son ilerlemelere göre kullandığımız yaklaşımları geliştiriyoruz”
"Yapay zeka modelimiz milyonlarca fotoğrafın içeriği, teknik kalitesi ve hesap geçmişine bakıp ne kadar beğeni alacağı ile ilgili bağıntıları çıkarıyor” diyen Üre, şunları anlatıyor: “Bu modeli periyodik olarak yeni veriler ile besleyip sürekli güncel kalmasını sağlıyoruz. Akademik tarafımız da olduğu için yapay zeka literatüründeki en son ilerlemelere göre kullandığımız yaklaşımları geliştiriyoruz. Ana özelliğimiz olan beğeni tahmin etmenin yanı sıra, fotoğrafınıza uygun etiket önerme ve fotoğrafınıza içerik olarak benzeyen popüler sosyal medya içeriklerini bulma gibi konularda da yapay zeka kullanıyoruz. “
“Yüzde 80’den yüksek bir pay ile yapabiliyor”
Her istatistiksel modelde olduğu gibi Lisa’nın da hata payı olduğunu belirten Üre, “Fakat seneler içerisinde kullanıcı sayımız arttıkça bu payı küçük oranlara düşürdük. Örneğin ortalama bir sosyal medya yöneticisi, hangi gönderinin daha fazla beğeni alacağını genelde yüzde 50-55 civarı bir payla tahmin ederken, bizim geliştirdiğimiz model bunu yüzde 80’den yüksek bir pay ile yapabiliyor. Tahmin performansımızı sürekli olarak takip ediyor ve geliştiriyoruz” şeklinde bilgi veriyor.
“Analiz ettiğiniz fotoğraf özelinde filtre önerisi de yapıyor”
Uygulamanın fotoğrafların beğenisini arttıracak şekilde otomatik düzeltmeler yaptığını belirten Lisa CEO’su Tarık Demir, “Tek bir tuşla fotoğraflarınızdaki ışık ve renk dengesini ayarlayıp, fotoğraftaki içeriği en iyi ön plana çıkaracak kırpmayı yapıyor. Ayrıca yine analiz ettiğiniz fotoğraf özelinde filtre önerisi de yapıyor. İlk aldığımız yorumlar bu özelliğin kullanıcılar tarafından çok sevildiği ve kısa sürede Lisa’nın en çok kullanılan özelliklerinden biri olacağı yönünde” diyor.
“Her bir analiz sonucunda o fotoğrafın alacağı beğeninin ne kadarının fotoğrafın içeriğinden olduğunu sunuyoruz”
“Her bir analiz sonucunda o fotoğrafın alacağı beğeninin ne kadarının fotoğrafın içeriğinden olduğunu sunuyoruz” diyen Lisa CTO’su Orkan Yılmaz, “Ayrıca, ne kadarının fotoğrafın teknik özelliklerinden ve ne kadarının sizin hesap geçmişinizle olan uyumundan kaynaklandığını gösteriyoruz. Böylece kullanıcı fotoğrafı iyileştirmek için hangi özelliği revize etmesi gerektiğini daha iyi görebiliyor. Bunun yanı sıra biraz önce belirttiğimiz gibi teknik iyileştirmeleri otomatik olarak da yapabiliyoruz” şeklinde bilgi veriyor.