‘Sınavsız Geçiş’ meslek yüksekokullarını felç etti
ÖSS’ye girmeden ‘Sınavsız Geçiş’ sistemi ile meslek yüksekokullarına yerleştirilen öğrencilerin çoğu, bilgi eksikliği sebebiyle başarısız oluyor ve eğitimlerini yarıda bırakmak zorunda kalabiliyorlar
2002-2003 yılından itibaren başlatılan ‘Sınavsız Geçiş’ uygulaması Meslek Yüksekokullarını olumsuz etkilemeye devam ediyor. Sınavsız Geçiş sonrasında öğrenci profilinde büyük değişmeler olmuş, öğrenciler eğitim ve mesleki bilgilerindeki yetersizlikler nedeniyle programlara uyum sağlayamadıkları için başarılı olamamışlardır. Uygulanan Sınavsız Geçiş sistemi ile MYO’ların öğrenci profilinin değiştiğini belirten yüksek okullarda görevli öğretim üyeleri, öğrencilerin genellikle meslek liselerinden geldiklerini ve çoğunun ÖSS sınavından 105 ve üzeri puan alamayan gruptan oluştuğunu ifade ediyor.
Lise havası devam ediyor
Meslek liselerinde uygulanan sınıf geçme sisteminin sonucu olarak öğrencilerin becerilerine dayalı olarak sınıf geçtiklerini öne süren öğretim üyeleri, “Öğrencilerin matematik, fizik, kimya vb. derslere olan ilgileri azdır. MYO’lara yerleştirilen bu öğrenciler işleme ve yorumlamaya dayalı derslerde başarılı olamıyor. Öğrenciler, yüksek öğrenim eğitimi aldıklarının bilincine varamamakta, eğitimlerini lise uzantısı halinde yürütmektedirler” diyor.
Disiplin olaylarında büyük artış var
Sınavsız geçiş uygulamasından faydalanan öğrencilerin eğitim, kültür ve sosyal yönden yeterli olmadıkları için meslek yüksek okullarının mevcut yapılarını olumsuz etkilediğini belirten Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Müdürü Doç.Dr. Yılmaz Göbenez, “Öğrencilerin disiplinsiz davranışları disiplin soruşmalarında büyük artışa neden oldu. Dört işlemi bilmeyen örgencilere rastlanması da kalitenin ne kadar bozuk olduğunu gösteriyor. Öğretim elemanları alt yapısı yeterli olmayan öğrencilere ders anlatmak için yoğun çaba sarf ediyor. Öğrencilerin aynı meslek liselerinden gruplar halinde gelmeleri gruplaşmalara neden oluyor ve birbirlerine karşı karşı fiziksel tehditlerde bulunabiliyorlar. Sınavsız geçiş sistemi ile meslek yüksek okullarına yetiştirilen öğrencilerin büyük oranda başarısız olduğunu vurgulayan Göbenez, “Öğrencilerin çoğu üniversite eğitimini yarıda bırakmak zorunda kalabiliyor. İkinci öğretimin meslek yüksek okullarında kaldırılması bir çok sorunu ortadan kaldırır” dedi.
Doç. Dr. Yılmaz Göbenez (Marmara Ü. Teknik Bilimler MYO)
Eğitimin kalitesi giderek düşüyor
Öğrencilerin sınavla gelen diğer öğrencilere göre başarı oranlarının oldukça düşük olduğunu söyleyen Sakarya Meslek Yüksek Okulu Müdürü Prof.Dr.Ertan Yanıkoğlu, “Sınavsız geçiş sistemi ile yüksekokulumuza giren öğrencilerin lisedeki dalları ile MYO daki dalları paralellik arzetmiyor. Bazı dalların meslek lisesinde bulunmaması söz konusu. Ve hiçbir not ortalaması yada sınav koşulu olmadığı için, öğrenciler yüksekokula temel bilgilerden yoksun olarak geliyor. Ayrıca aynı lisedeki bir sınıfın tüm öğrencilerinin yüksekokulun aynı programına topluca giriş hakkı kazanması, lisedeki gurup havasını devam ettirmektedir. İkinci sınıfa geçen öğrenci sayısı bazı programlarda 3 veya 5 öğrenci olmakta, ikinci sınıf derslerinin açılmasında sayı problemi yaşanmaktadır” dedi. Yanıkoğlu, bazı öğrencilerin askerlik görevini ertelemek, ailesinin sağlık güvencesinden bir süre daha yararlanmak, burs imkânından faydalanmak ve diploma alabilmek gibi nedenlerden ötürü yüksekokullara kayıt yaptırdığını ve eğitim kalitesinin düştüğünü sözlerine ekledi.
Prof.Dr. Ertan Yanıkoğlu (Sakarya Ü. MYO)
Meslek liselerinde uygulanan sınıf geçme sistemine göre, öğrenciler becerilerine dayalı derslerde başarılı oluyor. Yüksekokullarda matematik, fizik, kimya vb. derslere ilgileri az olan öğrenciler, işleme ve yorumlamaya dayalı derslerde zorluk çekiyor.
YÖK: Ortaöğretim kalitesi yükseltilmeli
YÖK’ün sınavsız geçiş uygulamasının olumsuz etikilerini kaldırmak için çözüm önerileri konusunda görüşlerini bildiren Prof.Dr. İsa Eşme’nin açıklaması şöyle: “Sınavsız geçiş uygulaması kaldırılarak meslek lisesi çıkışlılar ÖSS ile seçilirse sorun çözülür mü? Bence hayır. Çözüm için, mesleki eğitimi bir bütün olarak ele almak gerekmektedir. Mesleki eğitimde çözümün ilk adımı, ortaöğretim sisteminin iyileştirilmesinden geçmektedir. Ortaöğretimi bitirenler, kendilerine verilen diplomanın gereği oranında bir bilgi ile donatılmış olurlarsa sıralanan olumsuzlukların önemli bir bölümü ortadan kalkacaktır.
Lise bitirme sınavı...
Sınavsız geçiş uygulaması maalesef bekleneni verememiş, meslek liselerindeki eğitimde motivasyon kaybına ve MYO’lara gelen öğrenci niteliğinde düşüşe yol açmıştır. Projenin başarısızlığı ortaöğretimi bitirmede, “lise bitirme sınavı” gibi bir çıktı kontrolünün olmamasından kaynaklanmıştır. Sınavsız geçiş uygulamasıyla birlikte ortaöğretim bitirme sınavı konulmuş olsaydı, sistemin olumsuz yansımaları olmayacaktı. Ancak uygulamanın yol açtığı olumsuzluğun, tüm mezunlar ve okullar için geçerli olduğu görüşüne katılmak mümkün değildir.”
Prof. Dr İsa EŞME