Palmaris Longus Kası: Evrimsel geçmişten günümüze

İnsan vücudu, evrimsel süreçlerin izlerini taşıyan birçok organ ve kas yapısına ev sahipliği yapıyor. Bunlardan biri de Palmaris Longus kası. Bu kas, ön kolda bulunur ve evrimsel açıdan önemli bir işlev değişikliğine uğramıştır. Modern tıpta genellikle işlevsiz kabul edilse de, evrimsel geçmişi hakkında birçok ilginç bilgi sunar.

Palmaris Longus kası, ön kolun derin tabakasında bulunan uzun ve ince bir kastır. El bileğinin ön yüzeyinde yer alır ve bazı insanların el bileği bölgesinde belirgin olarak görülür. Kasın temel işlevi, el bileğini geriye çekme ve elin avuç içi kısmını germe hareketini desteklemektir.

Evrimsel biyologlar, Palmaris Longus kasının atalarımızın ağaçlardan tutunmalarına yardımcı olan bir kas olarak geliştiğini öne sürmektedir. Çoğu primat türü bu kası kullanarak, ağaçlarda daha iyi kavrama yeteneğine sahiptir. Ancak, insanlarda bu kasın işlevselliği büyük ölçüde azalmıştır. Bu durum, insanların ağaçlardan inip yerleşik yaşam tarzına geçmeleriyle ilişkili olabilir.

ekran-goruntusu-2024-09-09-132248.png

İstanbul Üniversitesi Evrimsel Biyoloji Bölümü'nden Prof. Dr. Ahmet Yılmaz işlevselliği büyük ölçüde kaybolan bu kas hakkında “Palmaris longus kası, primatların ağaçlardan tutunmak için kullandıkları bir yapıdır. İnsanların ağaçlardan inip düz zeminlerde yaşamaya başlamasıyla bu kasın işlevi azaldı ve birçok insan bu kası artık taşımıyor” ifadelerini kullanıyor.

Palmaris longus kasının mevcut olup olmaması, genellikle genetik bir varyasyondur. Yaklaşık %14-20 oranında insan popülasyonunda bu kas bulunmaz. Kasın eksikliği, genellikle sağlık açısından bir sorun teşkil etmez. Ancak, bazı cerrahi prosedürlerde, özellikle tendon greftleri için, Palmaris Longus kası kullanılır. Bu, kasın evrimsel işlevinin hala bazı tıbbi uygulamalarda kullanılabileceğini gösterir.

ekran-goruntusu-2024-09-09-133534.png

Dr. Emine Köksal, Acıbadem Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı, “Palmaris longus kası, bazı cerrahi işlemler için önemli olabilir. Örneğin, tendon greftleri için kullanılabilir. Ancak, bu kasın işlevinin kaybolmuş olması genellikle herhangi bir klinik soruna yol açmaz,” diyor.

EVRİMSEL İZLERİN ARAŞTIRILMASI

Palmaris longus kası, insan evrimi üzerine yapılan araştırmalarda önemli bir örnek teşkil eder. Araştırmacılar, bu kasın evrimsel süreçte nasıl değiştiğini ve bu değişikliklerin modern insan yaşamı üzerindeki etkilerini anlamak için çalışmalar yürütmektedir.

Bilimsel makalelerde, Palmaris Longus kasının evrimsel süreçlerde nasıl bir rol oynadığı detaylı bir şekilde incelenmiştir. Örneğin, “Evrimsel Biyoloji” dergisinde yayımlanan bir makalede, bu kasın primatlarda nasıl işlevsel olduğu ve insanların evrimsel süreçte nasıl işlevsiz hale geldiği açıklanmıştır. (Smith, J., & Williams, L. 2022).

Palmaris Longus kası, evrimsel biyolojinin ilginç örneklerinden biridir ve insan vücudundaki evrimsel değişimlerin izlerini gösterir. Modern tıpta genellikle işlevsiz kabul edilmesine rağmen, evrimsel süreçlerin bir yansıması olarak bu kasın varlığı, insanın evrimsel geçmişini anlamamızda önemli bir rol oynamaktadır.

ekran-goruntusu-2024-09-09-133556.png