Oyun geliştirenlere 250 bin lira

Oyun geliştirenlere 250 bin lira

Geliştirilen yerli ürünlerle son dönemde yıldızı parlayan ve önemli bir ihracat potansiyeline sahip olan oyun sektörüne yönelik desteklere bir yenisi daha eklendi.

Küresel pazarda yüksek katma değer üreten sektörlerin geliştirilmesini hedefleyenTürkiye, buna yönelik olarak bilişim teknolojilerinin sunduğu olanak ve fırsatları değerlendirmek istiyor. Ekonomi yönetimi, bu amaca yönelik olarak bilişim teknolojileri alanındaki faaliyetleri çeşitli mekanizmalarla destekliyor. 
KOSGEB de Bilişim Teknolojileri KOBİ’lerinin Geliştirilmesi Teklif Çağrısı ile bu yöndeki çabalara katkı veriyor. Bu doğrultuda, bilişim teknolojileri alanında faaliyette bulunan KOBİ’lerin, sayısal içerik ve ürünlerinin geliştirilmesi, ürün/oyun/mobil uygulama/yazılım gibi bilgi teknolojilerinin ticarileştirilmesi, ekonomideki paylarının ve etkinliklerinin artırılması, rekabet güçlerinin ve sağladıkları katma değerin yükseltilmesi amaçlanıyor.

Çağrının hedefini, "bilgisayarların, elektronik ve optik ürünlerin imalatı", "bilgisayar programlama, danışmanlık ve ilgili faaliyetler" ile "veri işleme, barındırma ve ilgili faaliyetler, web portalları" sınıflandırmalarına giren faaliyetler oluşturuyor.

"Yeni yazılım, oyun ve mobil uygulamalarının geliştirilmesi", "Bilişim teknolojilerindeki işletmelerin üretim süreçlerini ve ürün kalitesini iyileştirilmesi, üretim kapasitesi ve kabiliyetlerinin geliştirilmesi", "Mevcut pazarlara başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek yeni ürün, hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçler", "Yeni teknolojilerin kullanımı konusunda yetkinliklerini artırılması", "Tasarım ve yeni ürün geliştirme yetkinliklerinin arttırılması", "İhracata başlama veya ihracatın artırılmasına yönelik projeler" desteklerden yararlanmaya uygun proje konuları arasında yer alıyor.

Türkiye'de oyun sektöründeki aktörlerin tamamına yakınının KOBİ düzeyindeki işletmelerden oluşturduğu ve başta ticarileşme olmak üzere projelerin çeşitli aşamalarında finansal sorunlar yaşadıkları dikkate alındığında, KOSGEB'in desteği bu alandaki çalışmalar için önem taşıyor. 
Ay sonuna kadar yapılacak başvuruların değerlendirilmesinin ardından aranan kriterleri taşıyan projelere geri ödemesiz 100 bin lira, geri ödemeli 150 bin lira olmak üzere 250 bin liraya kadar destek verilecek. Çağrının toplam bütçesi ise 50 milyon lirayı buluyor.

Büyüyen oyun pastası ve fırsatlar 

Sosyal hayatın dijital ortama kayması ve yeni nesil mobil cihazlarla birlikte oyun sektörünün büyümesi, bunun yanında çevrimiçi konsol oyunları, mobil/tablet oyunları ve sosyal oyunların payının artması bekleniyor. Sosyal ve mobil oyunlar, pazara giriş bariyerinin düşük olduğu alanlar olarak dikkati çekerken, büyük şirketler yanında bireysel geliştiriciler de bu pazardan pay alabiliyor.

Sektör temsilcilerinin verdiği bilgilere göre, oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü için 100 milyar dolarla başlayan rakamlar ifade ediliyor. Türkiye'nin geçen yıl yazılım ihracatı yaklaşık 1 milyar dolar olarak gerçekleşirken, yazılım ihracatının yaklaşık yarısı kadar oyun ihracatına imza atıldı. Türkiye'deki oyun firmalarının ihracatı 400 milyon dolar civarında seyretti. Öte yandan, Türkiye'de oyunlar için de yaklaşık 400 milyon dolar harcandı. Bu bütçenin 20 milyon doları Türk şirketlerinin oyunlarına gitti. Oyun sektörü açısından Türkiye'nin ithalat ve ihracatı hemen hemen eşit seyrediyor. 

Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda hazırlanan 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı'nda, oyun geliştirme faaliyetlerinin destekleneceği belirtiliyor.

Bu amaçla Ekonomi Bakanlığı, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, ODTÜ Teknokent Yönetim AŞ, Ankara Kalkınma Ajansı, üniversiteler, Gelişmekte Olan Spor Branşları Federasyonu ve sivil toplum kuruluşları çeşitli faaliyetler yürütüyor. Animasyon ve oyun teknolojilerinde, Ar-Ge faaliyetlerini teşvik etmek, mevcut iş fikirlerinin ticarileşmesine yönelik girişimciliği özendirmek ve sektör için nitelikli iş gücü yetiştirmek amacıyla bir dizi organizasyon bulunuyor. 
Yürütülecek çalışmalarla, Türkiye'nin oyun sektöründeki dış ticaret dengesini lehine çevirmesi ve 2023'te 2-2,5 milyar dolarlık oyun ihracatına ulaşması hedefleniyor.

Türkiye'de son dönemde çeşitli uluslararası yarışmalardan ödülle dönen oyunlara imza atıldı. Ankara'da 2005'te kurulan TaleWorlds firması, geliştirdiği Mount&Blade serisi ile aynı zamanda önemli bir satış başarısına ulaştı.
Mount&Blade, 100'den fazla ülkeden oyunseverler tarafından tercih edildi ve 6 milyon satış rakamını geride bıraktı. "Dünyanın gelmiş geçmiş en iyi 100 oyunu" arasında gösterilen oyun, TaleWorlds'e aynı zamanda İhracatın Yıldızları 2014’te Hizmet İhracatı Ödülü’nü getirdi.