Türk Eğitim-Sen’in, 16 bin 723 öğretmeni kapsayan geniş çaplı anketi, eğitim neferlerinin içinde bulunduğu ekonomik çıkmazı, tüm açıklığıyla bir kez daha ortaya koydu
Türk Eğitim-Sen’in yaptığı anket, öğretmenlerin borç batağında olduğunu gözler önüne serdi. Ankete göre, 100 öğretmenden 90’ı, borçla yaşıyor. 16 bin 723 kişi katıldığı anketin sonuçları, bankaya yüzde 84.7, eşe dosta 6.8, esnafa 2.7, tefeciye de 0.2 oranında borçlu olunduğunu ortaya koydu. Eğitim neferlerinin yüzde 37.7’sinin 50 bin liradan fazla borcu var.
Anket, öğretmenlere ilişkin şu gerçekleri de gün yüzüne çıkardı:
* Katılımcıların yüzde 93.8’inin kredi kartı var. Bunların yüzde 42.2’si, aylık dönem borcunun tamamını, düzenli olarak ödeyemiyor. Son 11 yılda, banka kredi çekenlerin oranı yüzde 82,9. Bunların 27,4’ü krediyle aldığı ev ya da arabayı satmak zorunda kaldı. * Faturaları düşürmek için, yüzde 86’i kısıtlamaya gidiyor. * Yüzde 84,5’i, gıda alışverişi için kampanyaları izliyor. * Ayda 1-2 kg. et tüketenlerin oranı yüzde 32,7’de kalırken; 2,8’i de “yemiyorum” dedi. * “Sosyal-kültürel etkinliklere katılamıyorum” diyenlerin oranı yüzde 76.9. * Tükenmişlik duygusuna kapılanların oranı yüzde 66,9’u buluyor. Yüzde 37’sinde, işe bağlı stres ve sinirlilik var. n En itibarlı mesleğin öğretmenlik olduğunu düşünenler, sadece 4.7 oranında. * Yüzde 78.9’una göre, yönetici atamalarındaki sözlü sınavlar adaletten uzak. * Devlet okullarının itibar kaybettiğini düşünenler yüzde 90.9. * Öğrenci, veli şiddetine maruz kalanların büyük bölümü, adalet sağlanacağını düşünmediğinden şikayetçi olmuyor. * Yüzde 96.5’i toplumsal itibar yitirdikleri görüşünde. * Bakan Avcı’ya, 10 üzerinden yüzde 20.8 oranında 1 puan verildi. * İş güvencesinin ellerinden alınacağını düşünenlerin oranı yüzde 59.
Genel Başkan Koncuk...
Anketi değerlendiren Genel Başkan İsmail Koncuk, “Sonuçlar, öğretmenlerin 2013 yılı Türkiye’sine yakışma- yacak koşullar altında çalıştığını gösteriyor. Anket sonuçlarının, yetkililer tarafından dikkatlice incelenmesini istiyoruz.” dedi.
4 sorun, acil çözüm için yetkililerin ilgisini bekliyor
Türk Eğitim’de yayımlanan bir yazıda, öğretmenlerin acil çözüm bekleyen dört sorunu ele alındı. Yazıya göre bu sorunlardan üçü; norm kadro, öğretmen atama ve yer değiştirme ile ek ders yönetmelikleri, bir diğeri ise alan değişikliği.
İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü makamına, ilk kez bir eğitimcinin oturduğunu, Genel Müdür Hamza Aydoğdu’nun yıllardır Eğitimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapmasının da eğitimcilerin beklentilerini en üst düzeye çıkardığı belirtilen yazıda, yılan hikayesine dönen alan değişikliği sorununun öncelikle çözülmesi gerektiği vurgulandı.
“4+4+4’ün üzerinden 27 ay geçtiği halde, İK Genel Müdürlüğü norm kadro yönetmeliğini çıkarmayı beceremedi.” denilen yazının devamında, “ Mahkeme kararları ve değişen kanunlarla yamalı bohçaya dönen, öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği acilen değiştirilmeli.” görüşüne de yer verildi.
“Bu vicdansızlık”
MEB’nin ek ders yönetmeliğinde, 2007’de çıkartılandan öncesine dönmesi gerektiğine parmak basılan yazıya, şöyle devam edildi: “1 gün okula gelmeyen sınıf öğretmeninden, 7 saat ek ders kesilmesi vicdansızlık. Haftanın 2 günü rahatsızlanarak rapor alan öğretmen, o hafta kalan 3 gün derse girse bile hiç ek ders alamıyor. Bu durumda, hiç ek ders alamayacağı için o haftanın tamamını raporlu geçirmek istemez mi? Bakanlık bu konuda Maliye’yi ikna ederek yönetmeliği acil olarak değiştirmeli.”
Yazı, şu cümlerle son buldu: “Sonuç olarak, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü’nün önümüzdeki birkaç ayda yukarıda izah edilen sorunları acil olarak çözmesi gerekmektedir. Bu sorunların çözümünde en büyük sorumluluk Genel Müdür Hamza Aydoğdu’dadır.”