Marmaray'da sona doğru

Marmaray'da sona doğru

Marmaray'da sona doğru

Asya ile Avrupa’yı denizin altından birleştirecek, İstanbul Boğazı geçişini 4 dakikaya düşürecek olan ve saatte 70 bin yolcu taşıyacak Marmaray Projesi çerçevesinde, İstanbul Boğazı’na yerleştirilecek 11 tüp tünelden sekizincisinin deniz dibine indirilmesi işlemi dün gerçekleştirildi. Boğaz girişindeki hava koşullarının uygun olması nedeniyle Tuzla’da inşa edilen 135 metre uzunluğunda, 15,5 metre genişliğinde ve 8,75 metre yüksekliğinde, 18 bin ton ağırlığındaki 8 numaralı tüp tünel, dün sabah saat 08.00’de Kızkulesi yakınlarında kıyıya yaklaşık 705 metre mesafedeki batırma işleminin yapılacağı noktaya getirildi.

Aşamalar...
Bu noktada batırma mavnası ve tüp elemanı yaklaşık 20 ton ağırlığındaki 11 adet çapa ile sabitlenerek, batırma işlemine geçildi. İlk aşamada, yaklaşık 18 bin ton ağırlığındaki eleman, 15 metre derinliğe, ardından da 5 metrelik aşamalarla 48,5 metre derinliğe indirilecek. İşlemin tamamlanmasının yaklaşık 13 saat sürdü.

En derin tünel

Finansmanı Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası JBIC ile yapılan kredi anlaşmasıyla sağlanan projede, Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar istasyonları yer altında, Kazlıçeşme istasyonu ise yüzeyde bulunacak.Sistemin toplam uzunluğu 13 bin 558 metre, su yüzeyinden derinliği ise 60 metre olacak. Marmaray, bu derinlikle “dünyanın en derin batırma tüneli” unvanını da alacak. Batırma tünelin yüksekliği 8,6 metre, genişliği ise 15,3 metre olurken,tünelde gidiş ve geliş olmak üzere 2 hat bulunacak. Öte yandan, tüp tünelin bir özelliği de elemanlarının Türkiye’de imal edilmesi. Tuzla’da imal edilen tüp tünel elemanları, batırma ve montaj işlerinin yapılacağı Üsküdar-Sarayburnu arasındaki noktalara kadar yaklaşık 40 kilometre çekiliyor.

Halkalı’dan binen Gebze’ye kadar gidebilecek...
Asrın projesi olarak adlandırılar Maramaray Projesiyle, araç trafiğinin etkileri azaltılacak, ulaşım sorununa uzun süreli çözümler getirilecek. Halkalı’dan binecek olan vatandaş Gebze’de inecek. Tarihi ve kültürel çevrenin korunmasına katkı sağlanırken, boğazın hiçbir kesitinde değişikliğe yol açmayacak proje, Yenikapı’da İstanbul metrosu, Aksaray-Havaalanı hafif raylı sistemi ve Esenler-Bağcılar hafif raylı sistemine, Sirkeci’deki Eminönü-Zeytinburnu tramvayına, Bakırköy’de Bakırköy-Avcılar-Beylikdüzü raylı sistemine, Kadıköy’de Kadıköy-Kartal metrosuna ve Üsküdar’da Üsküdar-Ümraniye tramvayına entegre edilecek. Bu sistemle, Sabiha Gökçen ve Atatürk havalimanlarına da hızlı, konforlu ve güvenilir bir toplu taşıma sistemi