İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara Milletvekili Koray Aydın, daha önce de bütçe konuşmalarında geniş yer verdiği 13 Aralık 2018 tarihinde Ankara’da meydana gelen Yüksek Hızlı Tren kazasını bu kez bir soru önergesiyle Meclis'e taşıdı.
Koray Aydın, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan tarafından yazılı olarak cevaplandırılması istemiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na verdiği soru önergesinde; “kazanın sebepleri, ihmaller ve kusurlar başta olmak üzere olayın her yönüyle aydınlatılması, kazazedeler, aileleri ve milletimiz açısından bir zaruret haline gelmiştir” ifadelerini kullandı.
SİNYALİZASYON OLMAYAN HATTIN ULAŞIMA AÇILMASININ SORUMLUSU KİMDİR?
Soru önergesinde “Yüksek Hızlı Tren hattının Ankara-Sincan arasında kalan kesiminin sinyalizasyon sistemi olmadan ulaşıma açılmasının sorumluluğu kime aittir?” diye soran Koray Aydın, sinyalizasyon sistemiyle ilgili bir dizi soruyu gündeme getirdi.
“Ankara-Sincan arasındaki Yüksek Hızlı Tren hattının sinyalizasyon sistemi ne zaman ihale edilmiştir? diye soran Koray Aydın kazanın meydana gelmesinde iletişimsizliğin büyük önem taşıdığını belirterek, "Yüksek Hızlı Tren hattının sinyalizasyon sistemi olmayan kesimlerinde haberleşme, sevk ve idare nasıl yapılmaktadır? Şayet telsiz ve telefonla haberleşme sağlanıyor ise; yolun boş olduğu karşılıklı teyit edilmeden trenin hareket etmesi mevzuat yönüyle mümkün müdür? Mümkün değil ise hareket emrini verenlerle ilgili ne gibi işlemler yapılmıştır” dedi.
Kazayla ilgili ifadeleri basına yansıyan makasçının geçici görevli olduğunu söyleyen Aydın, "Kazanın meydana geldiği 13 Aralık 2018 tarihinde görevli makasçının “geçici görevli” olduğu ve yeni sistemle ilgili bir eğitim, bilgi ve tecrübeye sahip bulunmadığı yönündeki haberler doğru mudur? Doğru ise ehliyet, liyakat ve tecrübe aramadan personel görevlendirmesi yapan idareciler hakkında ne gibi bir işlem yapılmıştır?” şeklinde konuştu.
TREN KAZALARINDAN DOLAYI İSTİFA EDEN TEK BİR İDARECİ VAR MIDIR?
Koray Aydın, tren kazalarıyla ilgili bu güne kadar sorumluluğu üzerine alarak istifa eden tek bir kişi var mıdır diye sorduğu önergesinde şöyle devam etti: “Tren kazalarıyla ilgili olarak bu güne kadar, sorumluluğu üzerine alarak istifa eden ve daha sonra da görevine dönmeyen tek bir idareci var mıdır? Güvenlik yönünden ileri teknolojik donanıma sahip Yüksek Hızlı Trenin, karşısından gelen Kılavuz Treni fark etmemesi mümkün müdür? Her iki trenin de bu gibi hallerde fren yapma veya çarpışmanın şiddetini azaltma imkânları yok mudur?”
TREN YOLCULARI SİGORTALI MIDIR?
İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara Milletvekili Koray Aydın, tren yolcularının sigortalı olup olmadıklarını, ölenlerin yakınlarına ve yaralananlara tazminat ödenip ödenmeyeceğini de gündeme getirerek; “Tren yolcuları sigortalı mıdır? Sigortalı ise ölüm, yaralanma, tedavi, sakat kalma ve diğer teminatların miktarları kişi başına ne kadardır? Kazada hayatlarını kaybedenlerin aileleri ile yaralanan veya sakat kalanlara idare tarafından herhangi bir tazminat ödenmesi yapılacak mıdır? Yapılacaksa miktarları ne kadar olacaktır? Doğrudan bir tazminat ödemesi yapılmayacaksa kazazede veya yakınlarının haklarını mahkeme yoluyla almaları mı gerekecektir?” şeklindeki sorularını yöneltti.
Koray Aydın’ın yazılı soru önergesinin tamamı şöyle:
“13 Aralık 2018 tarihinde Ankara'da Yüksek Hızlı Tren ile yol kontrolü yapan Kılavuz Trenin çarpışması sonucu meydana gelen kazada 9 vatandaşımız hayatını kaybetmiş, çok sayıda vatandaşımız da yaralanmıştır. Kazanın sebepleri, ihmaller ve kusurlar başta olmak üzere olayın her yönüyle aydınlatılması; kazazedeler, aileleri ve milletimiz açısından bir zaruret haline gelmiştir.
Bu çerçevede;
1. Yüksek Hızlı Tren hattının Ankara-Sincan arasında kalan kesiminin sinyalizasyon sistemi olmadan ulaşıma açılmasının sorumluluğu kime aittir?
2. Ankara-Sincan arasındaki Yüksek Hızlı Tren hattının sinyalizasyon sistemi ne zaman ihale edilmiştir? Ne zaman tamamlanacaktır? Gecikmesi söz konusu mudur? İş bitirilmeden hakediş ödemeleri yapıldığı yönündeki iddialar doğru mudur?
3. Yüksek Hızlı Tren hattının, sinyalizasyon sistemi olmadan açılması hallerinde; güvenlik önlemlerinin daha da artırılması için çıkarılmış bir genelge, talimat ve düzenleme var mıdır? Varsa uygulanmış mıdır? Uygulanmadıysa sorumlular hakkında ne gibi işlemler yapılmıştır?
4. Yüksek Hızlı Tren hattının sinyalizasyon sistemi olmayan kesimlerinde haberleşme, sevk ve idare nasıl yapılmaktadır? Şayet telsiz ve telefonla haberleşme sağlanıyor ise; yolun boş olduğu karşılıklı teyit edilmeden trenin hareket etmesi mevzuat yönüyle mümkün müdür? Mümkün değil ise hareket emrini verenlerle ilgili ne gibi işlemler yapılmıştır.
5. Kazanın meydana geldiği 13 Aralık 2018 tarihinde görevli makasçının “geçici görevli” olduğu ve yeni sistemle ilgili bir eğitim, bilgi ve tecrübeye sahip bulunmadığı yönündeki haberler doğru mudur? Doğru ise ehliyet, liyakat ve tecrübe aramadan personel görevlendirmesi yapan idareciler hakkında ne gibi bir işlem yapılmıştır?
6. Tren kazalarıyla ilgili olarak bu güne kadar, sorumluluğu üzerine alarak istifa eden ve daha sonra da görevine dönmeyen tek bir idareci var mıdır?
7. Güvenlik yönünden ileri teknolojik donanıma sahip Yüksek Hızlı Trenin, karşısından gelen Kılavuz Treni fark etmemesi mümkün müdür? Her iki trenin de bu gibi hallerde fren yapma veya çarpışmanın şiddetini azaltma imkânları yok mudur?
8. Tren yolcuları sigortalı mıdır? Sigortalı ise ölüm, yaralanma, tedavi, sakat kalma ve diğer teminatların miktarları kişi başına ne kadardır?
9. Kazada hayatlarını kaybedenlerin aileleri ile yaralanan veya sakat kalanlara idare tarafından herhangi bir tazminat ödenmesi yapılacak mıdır? Yapılacaksa miktarları ne kadar olacaktır? Doğrudan bir tazminat ödemesi yapılmayacaksa kazazede veya yakınlarının haklarını mahkeme yoluyla almaları mı gerekecektir?
10. Ankara’daki kazayla ilgili başlatılan idari soruşturmada görevinden el çektirilen, cezalandırılan bir personel var mıdır? Soruşturma kapsamına dâhil edilenlerin görev unvanları itibariyle sayıları ne kadardır?”