İnternette fişleme yarışı yaşanıyor

İnternette fişleme yarışı yaşanıyor

Dünyanın en önemli arama motorları ve sosyal paylaşım siteleri adeta fişleme yarışı yapıyor.

Reklam tıklamaları, tarayıcı, e-posta adresleri, arama sonuçları, yüz tarama, konum, telefon numaraları, işletim sistemi, IP adresleri, cihaza özel bilgi, internet servis sağlayıcısı, profil bilgileri, tarih gibi bilgiler bu dev internet şirketleri tarafından tasnif ediliyor. Bunlar ya sitenin kendisi tarafından kullanılıyor ya da üçüncü şahıslara verilebiliyor. Bilirsiniz, bir alışveriş sitesinden bir ürüne tıkladığınızda, diğer günlerde de girdiğiniz çeşitli internet sitelerinde o tıkladığınız ürünle ya da benzer ürünlerle ilgili reklamlar karşınıza gelir. İşte bu belirttiğimiz olaya bire bir bağlantılı durumdur. Yani internette gezinirken, nelerden hoşlandığınızı, neler yaptığınızı da cümle aleme ilan ediyorsunuz. Bu belki bazen size çok masumane görünebilir, ancak tehlikeleri de gözardı etmemekte fayda var. 
Google’a büyük suçlama
Konuyla ilgili son olarak Google’ın bir uygulaması tepkilere neden oldu. Google’ın öğrencilerin internet aramaları dahil kişisel verilerini topladığı öne sürüldü. Dijital haklar konusunda çalışmalar yürüten Elektronik Cephe Vakfı (EFF) adlı sivil toplum kuruluşu, Google’ın bu uygulamasının hem taahhütlerine hem de ticaret kurallarına aykırı olduğunu savunarak Amerikan Federal Ticaret Komisyonu’na şikayette bulundu. EEF, Google’ın okullarda kullanılan ürünlerinin, ebeveynlerin izni alınmadan, şirkete veri gönderdiğini belirtti. Google ise ürünlerinin hiç bir yasayı ihlal etmediği yönünde bir açıklamada bulundu. Şirket okullara Chromebook ve bulut tabanlı üretkenlik araçlarından oluşan Google Apps Eğitim Sürümü (GAFE) ürünleri sağlıyor. Google, bu araçların reklam içermeyeceği tahhüdünde bulunuyor ve “verilerin sahibinin Google değil kullanıcılar olduğunu” söylüyor. Eğitim Sürümü’nde Gmail, Drive, Takvim ve Sites araçları reklam içermiyor. EFF’e göre Chromebook bilgisayarlar, Chrome tarayıcılarla otomatik olarak eşleşme özelliğine sahip. Bunun için kullanıcılardan onay istenmiyor. Umarız ki gerçekten de bu ünlü arama motoru elde ettiği bilgileri üçüncü şahıslara iletmiyordur. Bu konuda normal olarak kullanıcıların yapacakları pek bir şey yok. Sadece kişisel bilgiler konusunda ketum davranmak gibi daha dikkatli olmakta yarar var. Böylece karşı tarafa daha az koz vermiş oluruz.