Geçtiğimiz ay Dardanel’in konserve dolum merkezinde kadınların çıplak elle balık temizlediği ve dolum yaptığı ortaya çıkmıştı. Hürriyet gazetesi yazarı Ertuğrul Özkök, 8 Mart dünya kadınlar gününe özel firma tarafından hazırlanan reklam filmini köşe yazısında anlattı.
Medyaradar yazarı Murat Tolga Şen de “Özkök’ün bugün yazdığı yazı yok mu, evlere şenlik!” derken Özkök’ün yazısı aracılığıyla ton balığı firmasını övdüğünü aktardı.
İşte Murat Tolga Şen’in yazısının ilgili bölümü:
Hele Ertuğrul Özkök’ün bugün yazdığı yazı yok mu, evlere şenlik! Sosyal medyada yayılan bir video yüzünden itibarı sarsılan balık konservesi firması, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü fırsatını kaçırmayarak ana hedefi itibar düzeltmesi olan sömürücü bir reklam yayınladı.
Ertuğrul Özkök’ün yazısının tamamını okudum, ton balığı firmasının reklamını plan plan anlatarak baya bir övmüş. Reklamı ben de izledim, prodüksiyon kalitesi düşük, duygusal bir iş ama samimi değil. 8 Mart’ta kadını konu eden ve bunun için TV’ye milyonlar harcayarak reklamlar veren hiçbir firmanın olmadığı gibi…
Açıkçası ben bu tür reklamların cinsiyet sömürücü olduğunu düşünüyorum ve şuna da eminim ki Türkiye’de hiçbir firma pozitif ayrımcılık yaparak kadın işçi çalıştırmıyor. Kadın ya da erkek işçi yoğunluğu sektörlerin ihtiyacı doğrultusunda yıllar içinde şekillenir. Mesela inşaat sektöründe erkekler çalışır, lastik sektöründe de öyle ama bu onların kadın düşmanı olduğunu göstermez. Çalışanlarının çoğu kadın diye konserve firması da kadın hakları meselesinin bayrak taşıyıcısı falan ilan edilemez. O sektördeki tüm firmalarda durum böyle… Rahmetli annem Samsun’da tekel fabrikasında çalışmıştı, 2 teyzem oradan emeklidir. Çocukken fabrikaya gittiğimde hep kadın işçileri görürdüm. 70’lerin Tekel yönetimi çok mu pozitif ayrımcıydı. Elbette hayır. Fabrikada kadınlar çalışıyordu çünkü erkeklere göre daha hızlı, çalışken ve de en önemlisi bu; ucuz işgücüydüler.