Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Açılış Töreni''nde konuştu.
Burada yaptığı konuşmada köprünün otomobil geçişleri ile alakalı fiyatını aktaran Erdoğan, "Otomobil geçişleri ile ilgili fiyatı 200 TL olarak belirledik. İlk bir hafta ücretsiz olacak''" diye konuştu.
Erdoğan, şöyle devam etti:
"İlk hafta ücretsiz, sonra 200 lira. Çünkü buradan biliyorsunuz, yap-işlet-devret… Eğer buradan aldığı aylık ve yıllık bedel, yüklenici firmanın aleyhineyse, farkı kim ödeyecek; onu devletin kasasından biz ödeyeceğiz."
Konuşmasında, Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) modelini öven Erdoğan, "Garantili işletme döneminde de kamuya kaynak aktarmaya başlayan bu eserler, sonrasında da uzun yıllar boyunca devlete kazanç sağlamayı sürdürecektir" iddiasında bulundu.
"Kamu-Özel İşbirliği Modeli performansında Avrupa''da 3. dünyada 13. sırada yer alıyoruz" ifadelerini kullanan Erdoğan, "Yatırımları bütçe kaynaklarıyla yapmaya kalksaydık yıllar boyunca beklememiz gerekecekti" diye konuştu.
Erdoğan''ın konuşmasından öne çıkanlar şöyle:
"1915 Çanakkale Köprüsü''nün ülkemize, milletimize, şehrimize, tüm insanlığa hayırlı olmasını diliyorum. Bu köprümüzde tıpkı İstanbul Boğazı''ndaki 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü, FSM, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Marmaray, Avrasya Tüneli ve şimdi de işte burada özellikle Çanakkale''de 6''ncı köprüyü açıyoruz. Unutmayın 140 yıl önce Sultan Abdülhamid Han o köprülerin eskiz çalışmalarını yapmıştı, hazırlıkları yapmıştı.
Osmanlı''nın ardı ardına yaşadığı savaşlar nedeniyle hayata geçirilemeyen bu projelerin bir kısmını hayata geçirmek de bize nasip oldu. Orta açıklığın uzunluğu 2023 metreyse Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100''üncü yılı olan 2023''ün ve o tarihe atfettiğimiz büyük hedefin işaretidir.
Ecdadımız bir asır önce burada Çanakkale Geçilmez sözünü kanıyla tarihe nakşetmişti. Neydi o haçlı-hilal mücadelesiydi. Ecdadımız kınalı kuzularıyla Gazi Mustafa Kemal''in riyasetinde, Seyit Onbaşılarla evet Çanakkale Geçilmez demiş ve burada tarih yazmıştı. İşte o Çanakkale''deki mücadeleyi verenlerin torunları olarak bugün burada mıyız? Buradayız. Ama biz şimdi bugün başka bir adım atıyoruz. 18 Mart Çanakkale Köprüsü''nü açıyoruz.
''BÜTÇE KAYNAKLARIYLA YAPMAYA KALKSAYDIK YILLAR BOYUNCA BEKLEMEMİZ GEREKECEKTİ''
Asya ve Orta Doğu ülkelerinde kamu özel işbirliği projeleri oldukça yaygın. Türkiye bu yöntemle sadece ulaştırma sektöründe son 20 yılda 37.5 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirmiştir. Yani kendi kasamızdan değil, dışardan getirmek suretiyle bunu başarmıştır. Bu dönemde yaptığımız projelerin milli gelire katkısı 395 milyar dolar. Üretime katkısı 838 milyar dolar. İstihdama katkısı 1 milyon kişi. Şayet aynı yatırımları bütçe kaynaklarıyla yapmaya kalksaydık yıllar boyunca beklememiz gerekecekti.