Türkiye’de ilk öğretimde öğrenci başına yıllık harcama 2 bin 577 dolar, OECD ortalaması ise 8 bin 247 dolar.
OECD’nin 2015 Eğitim Raporu’na göre, Türkiye’de 2005-2012 döneminde ilk, orta ve yüksek eğitime ayrılan mali kaynak %65 yükseldi. Aynı dönemde öğrenci sayısının %7 arttığı hesaba katıldığında, öğrenci başına %55 daha fazla harcama yapıldı. Türkiye’de öğrenci başına yıllık harcama miktarı ilk öğretimde 2 bin 577 dolar, orta öğretimde 2 bin 904 dolar, yüksek öğretimde 7 bin 779 dolar oldu. Bu miktarların OECD ortalaması ise sırasıyla 8 bin 247 dolar, 9 bin 518 dolar ve 15 bin 28 dolar olarak gerçekleşti. OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’na (PISA) göre, okul öncesi en az bir yıl eğitim alanların sosyal ve ekonomik statü açısından daha iyi bir performans sağladığına işaret edilen raporda, Türkiye’de 2012 itibariyle 15 yaş altı okul öncesi eğitim alanların %30’dan az olduğuna dikkat çekildi. Türkiye’de 3 yaş grubunun %7’sinin, 4 yaş grubunun %36’sının okul öncesi eğitime kayıt yaptırdığı bilgisi verilen raporda, OECD’de ise 3 yaş grubunun %74’ünün, 4 yaş grubunun ise %85’inin okul öncesi eğitim aldığı ve Türkiye’nin bu sıralamada geride kaldığı ifade edildi. Bununla birlikte, raporda Türkiye’de 2005 ve 2013 yıllarında 4 yaş okul öncesi eğitime katılanların %30 arttığı bildirildi. Türkiye’de 20-24 yaş grubu gençlerin %36’sı eğitim ve iş hayatında yer almazken, OECD’de aynı yaş ortalamasında bu oran %18 seviyesinde. 25-29 yaş grubunda eğitim ve iş hayatında bulunmayan kadınların oranının %60 olduğu Türkiye, bu sıralamada OECD ülkeleri arasında ilk sırada yer alıyor. Türkiye’de üniversite mezunları orta dereceli okul mezunlarına göre %88 daha fazla kazanırken, OECD ortalaması %60 seviyesinde bulunuyor. Türkiye’de orta dereceli okul mezunları ise ilkokul mezunlarına oranla ortalama %35 daha fazla kazanırken, OECD ortalamasında bu oran %23 olarak gerçekleşiyor. 2013 rakamlarına göre, 25-64 yaş grubu üniversite mezunu kadınlar, orta dereceli okullardan mezun olan kadınlardan %111 daha fazla kazanıyor. Orta dereceli okullardan mezun kadınlar ise hiçbir eğitimi bulunmayan kadınlardan %50 daha fazla kazanıyor.
Bilimde kadın üstünlüğü
OECD raporu, bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarına Türk kadınların katılım oranının yüksek olduğunu ortaya koydu. Türkiye’de üniversitelerde fen bilimleri alanlarından mezun olanların yüzde 48’ini, mühendislik alanından mezun olanların ise yüzde 25’ini kadınlar oluşturuyor. Bu oran, OECD’de aynı sıralamayla yüzde 39 ve yüzde 24 olarak gerçekleşiyor. Türkiye’de ilk öğretimde 20 öğrenciye bir öğretmen, orta öğretimde 17 öğrenciye bir öğretmen düşerken, OECD’de ise ilk öğretimde 15 öğrenciye bir öğretmen, orta öğretimde 13 öğrenciye bir öğretmen eğitim veriyor.