İstanbul Boğazı’ndan 2007 yılında 10 bin 54’ü tanker olmak üzere 56 bin 606 geminin geçiş yaptığı, tankerlerin 143 milyon 939 bin 432 ton tehlikeli madde taşıdığı bildirildi. Denizcilik Müsteşarlığı İstanbul Bölge Müdürü Cemalettin Şevli, İstanbul ve Çanakkale boğazlarının geçiş açısından bütünlük arz eden tek bir uluslararası su yolu sayıldığını kaydetti. Dünyada herhangi bir su yolundaki kaza riskini sıfıra indirecek bir sistemin olmadığını ifade eden Şevli, şöyle konuştu: “İstanbul Boğazı coğrafi yapısı, darlığı, kuvvetli akıntıları, keskin dönüşleri, değişken iklim şartları gerek uluslararası gerekse yerel deniz trafiğinin yaşandığı dünyanın en önemli doğal, dar su yoludur.
Risk büyük
Yerel deniz trafiğinde her gün yaklaşık 2 milyon insanının taşındığı İstanbul Boğazı, her an deniz trafiğinden kaynaklanabilecek büyük tehlikelerle karşı karşıyadır. İstanbul Boğazı’nda kaza riskini sıfırlamak mümkün değildir. Bu konu sadece teknolojik gelişmelerle değil, aynı zamanda insan faktörü ile ilgili bir konudur. İnsan faktörünün olduğu her yerde hata olasılığı söz konusudur.” Denizcilik Müsteşarlığı verilerine göre, İstanbul Boğazından geçiş yapan gemilerin yüzde 17.7’sini, Çanakkale Boğazı’ndan geçiş yapan gemilerin de yüzde 18.5’ini tehlikeli yük taşıyan tankerler oluşturdu.