Açılımın profesyonel askerleri: Anketçiler

Piyasada adı bilinen 6-7 kamuoyu araştırma firması var... Elde ettikleri sonuçlar değerlendirilirken, anketi sipariş eden ‘müşteri’nin kimliği dikkate alınmadığı takdirde hatalı değerlendirmeler ortaya çıkabiliyor...
Hiç bir firma ‘Halk ne düşünüyor?’ diye meraktan Türkiye’yi adımlayıp nabız tutmuyor... Anketlerin genellikle müşterisi AKP Genel Merkezi... İlginçtir, konu üzerine konuşan firmaların yetkilileri de açılımı savunan siyasetçiler de yüzde 58 oranına sabitlenmiş durumdalar...
İddialarına göre halkın yüzde 58’i ‘çözüm’ü destekliyormuş!.. Bu rakamın önceki referandumda kullanılan ‘evet’ oranına eşit olması tesadüf galiba!.. Elbette bu sonuç, bir ‘gerçek’ten ziyade, ‘beklenti’yi ifade ediyor... Firmalar, ‘en büyük müşterileri’nin talebi gereği, ‘olan’ı değil, ‘olması gereken’i pazarlıyor...
Bu profesyonel ‘halkla ilişkiler’ tekniğini AKP son derece ‘kuralsız’ca hayata geçiriyor... Sonuçlar sürekli işlene işlene, aynı noktaya vurula vurula, farklı düşünen sıradan insanların beynine ‘Acaba ben mi yanılıyorum?’ kuşkusu düşürülüyor...
Dikkat edilirse, anketçilerin toplandığı programlarda bir kere olsun firma yetkililerine “Bu anketi hangi müşteriniz için yaptınız?” sorusu sorulmuyor... Alacakları doğru cevap, halkı kapana alma tezgâhına bir nebze de olsa gölge düşürecektir... Çünkü ‘Açılımın patronu’ firmaların da velinimeti aynı zamanda!..
Üç kâğıt, sadece ‘bulunan’la ‘açıklanan’ arasındaki farktan ibaret değil... Soru tekniğindeki ‘ince ayar’lar sayesinde istediğiniz çarpıtmaları yapabiliyorsunuz... Bir kamuoyu yoklamasında terörden büyük acılar çekmiş halka ‘Çözüm istiyor musunuz?’ benzeri bir soru sorarsanız, yüzde 58’i çok rahat yakalar, televizyon televizyon pazarlarsınız... Oysa sorulara ‘Apo’yla anlaşmayı, PKK’ya barışı veya BDP’yle beraber anayasa yapmayı’ koyduğunuzda aldığınız onay cevabı yüzde 20’yi geçmez... Şüphe yok ki, anketçiler halkı yoklarken, bu sorulara da cevap arıyorlar... Ama büyük çoğunluğu bu sonuçlar üzerinden değil, ‘çözüm’ üzerinden değerlendirmeler yapıp, halkın süreci onayladığına hükmediyorlar...
Bugün için kamuouyu araştırma firmaları tıpkı ‘âkîl adamlar’ gibi sürecin ‘halkla ilişkiler’ boyutuna hizmet eden parçaları... ‘Araştırma’dan daha çok, kamuoyu oluşturma, yönlendirme, tepkileri emme veya küçük gösterme gibi işlevleri var... Sürecin bu ‘profesyonel enstrümanlar’ı, ‘olanı bulmak’la değil, ‘olması gerekeni üretmek’le görevli...
Yüzde 58 sanki sihirli rakam... Önceki gün BDP’li Ahmet Türk’ün çok önem verdikleri süreci Türklerin yüzde 58, Kürtlerin ise yüzde 90 oranında desteklediğini açıklaması, bu ‘kurgu’ oranın zihinlerde nasıl da sabitlendiğini göstermesi açısından ilginç... BDP’liler Tayyip Erdoğan’ın zaafını, onun başkanlığa gidecek yoldaki açmazını iyi biliyorlar ve bunu ‘ellerinde rehin varmış’çasına istismar ediyorlar... Çünkü Erdoğan’ın referandumda ideolojik hassasiyetlerden ziyade ‘kelle sayısı’na ihtiyacı olması, onun gözünde herkesi eşitliyor ve BDP’liler onun bu zaafını çok iyi kullanıyorlar...
Hedefi yakalamak için ortaya konacak stratejinin ‘siyasî maliyet’ini hiç umursamayan ve ne pahasına olursa olsun ‘oy’a odaklanın ‘baldıran’lı anlayışın sonuçları bunlar... Daha önce “Terör örgütüyle arasına mesafe koymayanlarla asla görüşmem” diyen birisinin bugün ‘CHP ve MHP olmazsa olmasın, BDP’yle beraber anayasa yaparım” diyebilecek pragmatik bir çizgiye savrulmuş olması, her şeyi anlatıyor aslında...
Kamuoyu araştırma firmalarının, ‘âkîl adamlar’ın ve büyük oranda medyanın ‘tarihî görev’i Tayyip Erdoğan’ın yolundaki taşları temizlemek, şartları olgunlaştırmak, süreç boyunca sertleşebilecek sosyal dokuyu mümkün olduğunca ‘yumuşak’ tutmak, ‘dirençli birey’e çoğunluğun başka düşündüğünü empoze ederek, direncini düşürmek veya anlamsızlaştırmak...

Yazarın Diğer Yazıları