Her sene olduğu gibi son birkaç haftadır pazarlama departmanları 2022’de neler yapacağına dair çalışıyor, kararlar vermeye çalışıyor. Global trendler bir yana Türkiye’nin şahsına özel pozisyonu ve son dönemde içinden geçtiğimiz ekonomik koşullara bir de pandemi koşulları eklenince pazarlama faaliyeti sürdürmek içinden çıkılmaz bir hale bürünüyor.
Dijitalde işler daha kolay gibi görünse de dijitalin hızlı ve değişken yapısı nedeniyle sene başında koca bir yılı planlamak çok mümkün değil. E-com ekosistemi ve dijital medya yatırımları git gide büyüse de birçok kronik sorunu da beraberinde büyütüyor.
"Eğer orkestranız kötü müzik yapıyorsa, elinizdeki amfi kötü müziği daha çok kişiye duyurur"
(If you digitalize a mess, you get a faster mess.)
Dijital ile ilgili son zamanların en sevdiğim sözlerden biridir. Dijital başlı başına önemli bir enstrüman ancak orkestranın bütünü önemli.
Facebook yeni adıyla META
Her sene trend olan algoritma ve ya yapay zeka gibi konulara bu sene Facebook Metaverse meselesini ekledi. İsmini de META olarak dünyaya duyurdu. Çok büyük potansiyeller taşımasına rağmen Metaverse konusu önümüzdeki bir kaç senenin konusu değil.
Facebook topluluğunun giderek yaşlandığı bir gerçek. 2022 için etkileşime geçen kullanıcıların %60’ının 45+ yaş üzeri olacağı kesin (küresel). Türkiye’de ise Facebook yerel bir komünite ağına dönüştü diyebiliriz. Gruplar, yerel sayfalar ve market hala potansiyel taşıyor.
Yine de unutmamak gerek, Facebook sayfalarının organik erişimi iyi bir tahminle %5’i geçmiyor.
TikTok
2021 yılının tartışmasız şampiyonu 2022’ye de hızlı başlıyor. Küresel olarak Tiktok’ta aylık 1 milyar kullanıcı bandı çoktan geçildi ve Instagramı geçmesi an meselesi. Bu anlamda Tiktok büyük bir potansiyel taşımakla birlikte marka adına yer almak için ezberleri bozmak şart.
2022 yılında çok daha fazla markanın ve özellikle küçük/yerel işletmenin yer alması beklenirken, Tiktok reklam yatırımları da git gide artıyor. Reklam panelinde ve hedefleme seçeneklerinde yapılan yeniliklerle de artılar arasında.
Tiktok kullanıcıların içerik üretmesine o kadar odaklı bir mecra haline geldi ki markalar bile kendilerine ait içerikleri başka kullanıcılara ürettiriyor.
Son olarak Tiktok kullanıcıları desteklemekte kararlı. Kullanıcıya daha çok kazanç vaat edilmesi ve algoritmada kullanıcıya öncelik ilk akla gelenler.
Tüm yukarıda anlattığımız senaryolara rağmen Instagram zirvedeki yerine korumaya kararlı. Kullanıcının daha çok öne çıkarılması bu sene asıl gündem. Bu nedenle marka erişimlerinde düşüş git gide ayyuka çıkacak diyebiliriz. İki sene kadar önce Facebook’ta yaşanan markaların “erişememe sorunu” çok büyük ihtimalle 2022’de Instagram için gündemimizde yer alacak.
Henüz bir hafta önce gelen bilgilere göre ise artık akış “feed” kısmında; favoriler, yakın arkadaşlar ve home gibi 3 farklı akış yer alacak. Görünen o ki yakın arkadaşlar opsiyonu bu sene daha çok kullanılacak. Sevdiğimiz içerik üreticilerini ise favorilere almazsak akışımızda daha az göreceğiz. Elbette bu markalar için çok daha az erişim demek.
Superfollow gibi onlyfans benzeri ücretli aboneliklerin söz konusu olduğu Instagram’ da her şey neredeyse videoya dönmek üzere. Reels ve video postların dışında kalanların pek bir algoritmada yeri kalmayacak gibi görünüyor.
Son olarak ise Instagram Shop hala META’nın istediği noktaya gelmiş değil. 2022’de Shop özelliği için de yeni geliştirmelerin gelmesi olası.
26-34 yaş grubunun an aktif Instagram kullanıcıları olduğunu düşünürsek alışveriş seçeneklerinin uygulama içerisinde öne çıkarılması hatta belki çeşitli küresel e-com altyapıları ile sepet entegrasyonu sağlayarak “müşteri yolculuğunun” kısalması ve hızlanması bu olasılıklardan popüler olanı.
Statista verilerine göre 2020’den 2021’e bakışta kullanıcıların aktivitesi %14 artmış. Özellikle politika ve covid19 nedeniyle aşı meselelerinin sıkça tartışılması buna neden olmuş olabilir. Aslında global olarak Twitter duyuracağı yeni özellikleri ile potansiyel taşısa da Türkiye’de aşırı politik ve sarkastik yapısı ile tekrar gözden geçirilmeli gibi görünüyor.
Abonelik özelliğinin tıpkı Instagram’ da olduğu gibi Twitter’ a da gelmesi bekleniyor. Ücretli abonelikler ile kullanıcıların belirli kitlelere özel content üretimi desteklenecek. Sohbet odası özelliğinin eklenmesi de yeni artılardan biri. Markalar açısından tüketicileri ile buluşmak, soru-cevap ya da forumlar oluşturmak için denemekte fayda var gibi görünüyor.
Benim hakkında en çok konuştuğum platform ???? Linkedin 2021 yılında yıldızlardan biriydi, 2022 için de aynısını tereddütsüz söyleyebilirim. Sadece b2b markalar için değil b2c ve kişisel markalar için de Linkedin popülerliğini sürdürüyor.
Live özelliğinin aktif edilmesi ile online etkinliklere müsait hale gelmesi ya da aynı özelliğin toplantı yapmak için kolaylık tanıması öne çıkanlardan. Diğer platformlarda olduğu gibi ücretli abonelik söz konusu ancak 2022 ortasında demo ancak yetişecek gibi. Markalar bakımından ise erişimler hala yüksek ve kaliteli içeriklerin önü açık.
İşe alım ve kariyer noktasında da yine hiçbir ön hazırlığa gerek kalmadan mülakat yapılabilmesi, aday toplama, ilan yayınlama gibi konular da işveren markası başlığında değerlendirilmesi gereken artılar.
İçerik trendleri
Elbette bu kadar çok platform ve sonsuz içeriğe maruz kalan kullanıcılar daha çok nitelikli içerik talep edecek. Dijital pazarlama trendlerini konuşurken içerik başlığında mutlaka nitelikli içeriklerden bahsetmek gerek. Nitelikli içeriklerin ömrü 24 saatten çok daha fazla olacak. Peki, nitelikli içerikten kasıt nedir?
Sürdürülebilirlik:
Aslında uzunca zamandır gündemimizde olan sürdürülebilirlik konusunda daha gerçekçi adımlar ve içerikler mutlaka gündeminizde olmalı.
Mental Sağlık:
Dünya, tarihinde hiç olmadığı kadar refah üretiyor. Ancak hiç olmadığı kadar dünya insanları stresli ve depresif. Bu nedenle mental sağlığa iyi gelen, umut vaat eden belki de bir takım güzellikler içeren contentlerin gerekliliğini unutmamalı.
Eğlencelikler:
Malum Z kuşağı diye yeniden yeniden tasarlanan bir gençlik var. Bu kuşak eğlenceli ve içerisinde mesaj barındırmayan anlık güldüren (shitpost) içeriklere daha eğilimli. Markalar tarafında ne kadar gerçekleştirilebilir bilmem ama burada bir potansiyel olduğu kesin.
Evde / Hobi:
Hem dünyadaki DIY hem de ülkemizin ekonomik sonuçları doğrultusunda
“Evde …….. Yapma” konusunda içeriklerde artış var. Youtube ve Tiktok’ta en çok izlenen kategorilerin sevilen yemeklerin evde yapım versiyonları olduğu düşünürse “evde” içeriklerinin önü açık.
Podcast:
18’ini doldurarak rüştünü ispatlayan Podcast’i es geçmek olmaz. Belki marka olarak Podcast yayınlamak mümkün olmaz ama uygun bulduğunuz içerikleri destekleyerek de bu alanda faaliyet göstermek faydalı olabilir.
Sosyal medya reklamlarında 2022 trendleri
Pandeminin başlangıcı olan 2020’den beri dijital reklam yatırımları artıyor. Bu iyi bir şey gibi görünse de markaların daha çok açık arttırmaya ve rekabete maruz kalması anlamına geliyor. Bütçelerin artması birim maliyetlerin de artması ile daha fazla bütçe artışına neden oluyor.
Öyleyse 2022’de sosyal medya reklamcılığında;
Maliyet artışı: Yine Statisca’ ya göre 2021’de 2020’ye kıyasla maliyetlerin %40 gibi yüksek bir oranda arttığını biliyoruz. 2022’de bu artışın daha fazla olacağı beklentiler arasında. O nedenle özellikle geniş hedef kitleli yayınlarda daha çok optimize söz konusu.
ROI odaklı kampanya: Kampanyaların odağına ROI daha çok getirilecek gibi görünüyor. Meali; “Ne harcıyorum karşılığında ne alıyorum?” sorusu bize daha fazla sorulacak.
Yeni platformlar: Maliyet artışı nedeniyle farklı seçeneklerin gündeme gelmesi kaçınılmaz. Tiktok başlığında konuştuğumuz gibi bu sene Tiktok’ta daha çok kampanya göreceğimize eminim.
Segmentasyonun önemi: Ülke çapındaki marka için de kobi için de artık konsolide bir müşteri tipinden bahsedemiyoruz. Bu nedenle daha dar ve spesifik kitlelere özel içeriklerle iletişim yapmak da 2022’de size kazandıran yönelimlerden biri olacak.
Google reklamlarında 2022 trendleri
2022 dijital pazarlama trendlerini konuşurken google reklamlarından da bahsetmek gerek. Dönüşüm odaklı trafik ağırlıkta Google reklamlarından gelmeye devam ediyor. Ancak maliyetlerin arttığından bahsetmiştik. Maliyetleri düşürmek ve sürdürülebilir trafik için etkili SEO gündemimizde olmalı. SEO konusunda ise bitmek bilmeyen bir devinim var. Google yeni geliştirdiği MUM algoritması ile görsel üzerinden açık uçlu aramaları test ediyor. Bu da milyarlarca yeni sorgu ve trafik ortaya çıkacak anlamına geliyor.
Gittikçe mobil trafik artarken 2022’de sürpriz yükselişler olacağa benziyor. Bu nedenle mobil trafiğe ve kullanıcı deneyimine uyumlu bir web sitesi kesin gereklilik. 2021 yılında Google spam algoritması her gün 25 milyardan fazla sayfanın arama sonuçlarında görünmesini engelledi. Son yıllarda algoritmalar çok hızlı değişiyor bu nedenle güncellemelere bağlı dalgalanmalar da çok yaşanıyor.
Sadece organik değil ücretli arama sonuçlarını da etkileyen bu dalgalanmalardan korunmanın tek yolu içerik konusunda zenginleşmek. Videonun yükselişi ile birlikte videoların arama sonuçlarına yansıması, dolayısı ile performans pazarlamayı da ilgilendirmesi olası gibi görünüyor.
Sosyal medya reklamcılığı, Google SEM, Youtube gibi farklı kampanyaları kendi başına ölçümlediğiniz kadar birlikte de değerlendirmekte fayda var. Kendi başına maliyetli gibi görünen ürünlerin kümülatifte yarattığı çeşitlilik kampanyalardaki verimliliği arttırabilir.
Google arama ağında extensionları daha aktif kullanarak kullanıcıların dikkatini görsellerle çekebilir ya da form doldurtabilirsiniz. Ya da telefon aramalarına kullanıcıları yönlendirerek reklamlarınızı bu yönde optimize etmeyi de deneyebilirsiniz.
RLSA ( Remarketing List For Search Ads ) Google arama ağı için remarketing kendi adıma en verim aldığım seçeneklerden biri. 2022 yılında ürün / hizmetlerinizle ilgilenmiş kullanıcıları yakalamak çok daha önemli olacağından RLSA kampanyalarınız yoksa aktif etmeyi var ise yüzdelik dilimlerini ve remarketing listelerinizi yeniden gözden geçirmeniz gerekebilir.
Son olarak Türkiye gibi ülkelerde sosyal medyadan doğrudan satın almanın e-ticareti geçmesini 2022’de de olası görmüyorum. Kullanıcıların alışveriş öncesi araştırma yapmak, elindeki bütçeyi en iyi değerlendirmek gibi alışkanlıklarından ötürü alışveriş başlangıçları searchten tetiklenmeye devam edecek.
(Teknoloji Uzmanı Ümit Akgün)